تاثیر تجربۀ کاربری در سئو چیست

تاثیر تجربه کاربری در سئو چیست؟

تاثیر تجربه کاربری در سئو یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سایت به شمار می‌آید که همواره طراحان سایت باید هنگام طراحی به آن توجه کنند. یک سایت با داشتن یک تجربه کاربری خوب، برای گوگل نیز جذاب است و گوگل بسیار به آن اهمیت می‌دهد.

تاثیر UX در سئو سایت یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید که در ادامه به طور کامل به توضیح آن می‌پردازم.

تاثیر تجربه کاربری در سئو
تاثیر تجربه کاربری در سئو

فرضیه اشتباهی وجود دارد که می‌گوید سئو تنها شامل لینک سازی و استفاده از عبارت‌های کلیدی مرتبط در محتوا است.

هرچند، این دو، استراتژی‌های بسیار مهم سئو محسوب می‌شوند، اما گوگل و دیگر موتورهای جستجو فاکتورهای بسیار بیشتری را برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرند. سئو یک سایت شامل مراحل مختلفی است و اگر بخواهید هر مرحله را اجرا کنید، باید به فاکتورهای تاثیرگذار در هر مرحله نیز توجه کنید.

سئو چیست؟

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر سئوی سایت، تجربه کاربری یا همان UX است که مستقیما با سئو تکنیکال سایت شما در ارتباط است و در این مقاله قصد دارم به طور کامل به تاثیر UX در سئو سایت بپردازم.

این‌ها مواردی هستند که در بررسی و سنجش تجربه کاربری باید مورد توجه قرار بگیرند.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری (به انگلیسی User Experience) که به‌طور مخفف به آن UX می‌گویند، میزان رضایت کاربر یا در واقع همان حس خوب یا بدی است که کاربر در زمان استفاده از سایت شما دارد.

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را در تعامل با کاربران کسب کنید، خودتان را جای آن‌ها بگذارید!

اولین و مهم‌ترین قدم شناخت کاربر است. وب‌سایت شما باید بتواند نیازهای احتمالی وی را شناسایی کرده و به‌خوبی پوشش دهد. طبق نظر Peter Morville، یکی از بنیان‌گذاران مفاهیم معماری اطلاعات و تجربه کاربری، 7 پارامتر وجود دارد که می‌توان با آن‌ها UX را توصیف کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مفهوم UI و UX، حتما مقالۀ UI UX چیست؟ را به طور کامل مطالعه کنید.

چرا UX برای سئو سایت اهمیت دارد؟

در گذشته سئو فرایند ساده‌ای داشت و تنها کافی بود وب‌سایت‌ها برای یک کلمۀ کلیدی هدف، تولید محتوا کنند. به عبارت ساده‌تر خیلی‌ها مفهوم سئو داخلی را با این کار می‌شناختند اما این غیرحرفه‌ای‌ترین نگاه به سئو یک سایت می‌باشد. در حال حاضر، گوگل در تلاش است مدلی را ایجاد کند که رفتار انسان‌ها و نحوۀ پردازش اطلاعات توسط آن‌ها را شبیه‌سازی کند تا بتواند نتایج بهتر و دقیق‌تری به کاربران ارائه دهد.

بنابراین به‌مرور الگوریتم های گوگل پیچیده‌تر و قوی‌تر شدند و رفتار کاربران در مواجهه با سایت‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

همان‌طور که حتماً دیده‌اید حتی خود گوگل در ارائۀ نتایج جستجو به کاربران برای تجربۀ کاربری اهمیت ویژه‌ای قائل شده است. درگذشته تنها هدف، بررسی محتوای وب‌سایت‌ها و ارائه نتایج جستجو در کمترین زمان بود؛ اما طی سال‌های گذشته، این موتور جستجوی قدرتمند، تغییرات زیادی کرده است. به‌عنوان‌ مثال در نتایج جستجو ما شاهد پنل دانش (Knowledge Panels) و Rich Snippet هستیم و این نشان می‌دهد رضایت کاربران و درواقع UX چقدر برای گوگل مهم است. به همین دلیل در چند وقت گذشته تاثیر UX در سئو سایت چندین برابر شده است.

UX و سئو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. چرا که هدف از تکنیک‌های سئو، بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو و هدف از تکنیک‌های UX بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای جلب رضایت کاربران است.

از طرفی همان‌طور که گفته شد موتورهای جستجو در تلاش برای ارائه سایت‌هایی هستند که بتواند نیازهای کاربران را پاسخ گفته و رضایتشان را جلب کند. پس درواقع هدف هردوی آن‌ها کمک به کاربران در دستیابی به اطلاعات درست و رفع نیازهایشان است.

گوگل چطور یک سایت را ازنظر UX می‌سنجد؟

گوگل برای آنکه بتواند UX یک سایت را بسنجد، رفتار کاربران در بازدید از آن سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد. اینکه کاربران چندین بار از سایتی بازدید کنند، به‌محض ورود، سایت را ترک نکنند و مدت‌زمان زیادی را در آن بگذرانند، به‌سادگی به بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشند و فاکتورهایی ازاین‌دست، می‌تواند این پیام را برساند که آن وب‌سایت از UX خوبی برخوردار است و نتیجه آن بهبود رتبه در نتایج گوگل می‌باشد که تمامی این‌ها توسط الگوریتم های گوگل بررسی می‌شوند.

با نگاهی به الگوریتم RankBrain گوگل، بهتر متوجه این موضوع خواهید شد. این الگوریتم به معیارهای رفتاری توجه می‌کند و توسط شاخص‌هایی همچون نرخ پرش (Bounce rate)، مدت‌زمان ماندگاری کاربر در سایت (Dwell time)، و نرخ طبیعی کلیک (Organic CTR) مشخص می‌کند آیا کاربر از سایتی که بازدید کرده رضایت داشته است یا خیر.

RankBrain بر پایه هوش مصنوعی و با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین طراحی شده است. به این معنا که به‌مرور با کمک داده‌هایی که به دست می‌آورد یاد می‌گیرد و عملکرد آن بهبود می‌یابد.

فاکتورهای مؤثر UX در سئو

حال که از میزان اهمیت تجربه کاربری در سئو آگاه هستید و می‌دانید موتورهای جستجو برای ارائۀ یک تجربۀ کاربری خوب ارزش قائل‌اند، وقت آن رسیده فاکتورهای مهم و مؤثر در UX را مورد بررسی قرار دهیم.

مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازم مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل در UX سایت به شمار می‌روند.

فاکتور اول: بهینه‌سازی محتوا

بهینه‌سازی محتوا فرایند اعمال تکنیک‌هایی است که محتوای سایت شما را کاربرپسند می‌کند. در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنم:

  • تولید محتوای باارزش و باکیفیت که پاسخی کامل و جامع به سؤال کاربر باشد.
  • ساختاردهی به متن با استفاده از هدینگ‌ها. استفاده از تگ‌های هدینگ سبب افزایش خوانایی متن می‌شود و کاربران بیشتری را به خواندن آن مطلب ترغیب می‌کند. 
  • استفاده از تکنیک‌های افزایش خوانایی متن (Readability) همچون استفاده از پاراگراف‌های کوتاه.
  • استفاده از تصاویر و تعیین متن جایگزین برای آن‌ها، که در صورت عدم لود تصویر، جزئیات مختصری به کاربر ارائه دهد.
  • انتخاب نوع قلم و اندازه فونت مناسب؛ برای افزایش خوانایی و زیبایی بهتر است از فونت‌های مخصوص و استاندارد مثل ایران سنس استفاده کنید و دقت کنید اندازۀ فونت به‌گونه‌ای تنظیم شود که در هم کامپیوتر و هم موبایل خوانا باشد. (خرید فونت ایران سنس – حتما از کد تخفیف alisalahi استفاده کنید تا 20 درصد تخفیف بهره‌مند شوید)

فاکتور دوم: طراحی ریسپانسیو و سازگاری با موبایل

ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش‌گرا بودن به این معناست که کاربران بتوانند با دستگاه‌های مختلف از جمله تبلت، موبایل و غیره از سایتتان استفاده کنند. واکنش‌گرایی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای UX به شمار می‌آید که باید حین کدنویسی و طراحی قالب به آن توجه کرد.

از طرفی گوگل نیز رتبۀ وب‌سایت‌هایی که واکنش‌گرا نباشند را در نتایج جستجو با موبایل به‌شدت کاهش می‌دهد.

سالانه بر تعداد افرادی که از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود؛ برخلاف آن هنوز برخی از سایت‌ها برای این دستگاه‌ها بهینه‌سازی نشده‌اند. بهینه‌سازی نسخه موبایلی وب‌سایت‌ها حائز اهمیت است چرا که به‌ظاهر پردازنده ضعیف‌تری دارند، اپلیکیشن‌های مرورگر توانایی بالایی ندارند و اینکه کاربران ممکن است همیشه در مناطق تحت پوشش اینترنت پرسرعت نباشند. بد نیست به آماری که در ادامه ارائه می‌دهم نگاهی بیاندازید تا متوجه اهمیت این موضوع بشوید.

  • 62.2 درصد از ترافیک یک وب‌سایت متعلق به دستگاه‌های موبایل است.
  • 70 درصد از مدت‌زمانی که افراد در اینترنت سپری می‌کنند، از طریق موبایل است.
  • 74 درصد از کاربران پس از بازدید از سایت‌های سازگار با موبایل، ترغیب می‌شوند بازهم به آن مراجعه کنند.
  • سایت‌های Mobile-Friendy دید 60 درصد از کاربران را نسبت به سایت بهبود می‌بخشد و سبب می‌شود تجربه کاربری بهتری داشته باشند.
  • 67 درصد از مشتریان تائید کرده‌اند که ترجیح می‌دهند خریدشان را از سایت‌های Mobile-Friendly انجام دهند.
  • افرادی که می‌خواهند از طریق موبایل به جستجوی اینترنتی بپردازند، در 96 درصد مواقع از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند.

با توجه به این آمار، طبیعی است که کاربران موبایل بسیار مورد توجه گوگل باشند. ازاین‌رو سازگاری وب‌سایت با گوشی موبایل یکی از معیارهای مهم سئو و همچنین UX به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید کاربران بیشتری را به سایتتان جذب و آن‌ها را تبدیل به مشتریان وفادار خود کنید، باید طراحی وب سایتتان را به گونه‌ای انجام دهید که در نسخه موبایل نیز باکیفیت بالایی نمایش داده شود.

بهینه‌سازی سایت برای موبایل به فاکتورهایی همچون طراحی سایت، ساختار سایت، سرعت صفحه و مواردی این‌چنین که می‌توانند سبب شوند بخش عظیمی از کاربرانتان را از دست دهید، می‌پردازد.

برای اینکه مطمئن شوید سایتتان با موبایل سازگاری دارد یا خیر می‌توانید از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید. در تصویر زیر، همان‌طور که می‌بینید، من سایت علی صلاحی را در این ابزار بررسی کردم و نتیجه آنالیز گوگل این بوده است که این سایت به‌خوبی با موبایل سازگاری دارد.

ali salahi mobile friendly
سازگاری سایت علی صلاحی با موبایل

جالب است بدانید امروزه جستجو از طریق صدا و بیان عبارت مدنظر به‌صورت شفاهی، موردتوجه موتورهای جستجو قرارگرفته است.

از این نکته می‌توان این‌طور برداشت کرد که در آینده کاربران بیشتری از جستجوهای صوتی در فضای وب استفاده می‌کنند و واضح است که این نوع جستجوها نیز بیشتر از طریق موبایل انجام می‌شود.

الگوریتم Mobile First Index چیست؟

درگذشته معیار اصلی گوگل برای رتبه‌بندی، نسخۀ دسکتاپ سایت‌ها بود، اما با رشد روزافزون تعداد کاربران موبایلی، گوگل با معرفی الگوریتم Mobile First Index نسخه موبایلی وب‌سایت‌ها را در اولویت قرارداد. علی‌رغم اینکه این الگوریتم برای تمام سایت‌ها فعال شده است، اما تأثیر آن بر رتبۀ سایت‌ها یکسان نیست.

  • سایت‌هایی که نسخه دسکتاپ و موبایلی یکسان دارند: تغییری در آنالیز گوگل از محتوای سایت صورت نمی‌گیرد اما ازآنجاکه ریسپانسیو طراحی نشده‌اند امتیاز منفی دریافت می‌کنند.
  • سایت‌های ریسپانسیو یا واکنش‌گرا: اگر بخشی از محتوا در نسخه موبایل مخفی شده باشد، ممکن است در رتبه‌بندی تأثیرگذار باشد، در غیر این صورت آنالیز گوگل از محتوای سایت تغییر نخواهد کرد.
  • سایت‌هایی که برای نسخه دسکتاپ و موبایل آدرس‌های مجزایی دارند: در این حالت با توجه به این الگوریتم، محتوایی که در آدرس نسخه موبایل وجود دارد توسط گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • سایت‌هایی که به روش Dynamic Serving ارائه‌شده‌اند: در این روش علیرغم اینکه آدرس برای هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان است اما نحوه نمایش و حتی کدهای HTML آن‌ها متفاوت است. در این حالت نیز با فعال شدن الگوریتم Mobile First Index اولویت با نسخه موبایل خواهد بود.

پروژه AMP چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بهینه‌سازی سایت برای موبایل، سرعت بارگذاری صفحات است.

AMP مخفف Accelerated Mobile Pages یک پروژه Open Source بوده که توسط گوگل جهت سرعت بخشیدن به بارگذاری صفحات وب‌سایت‌ها در موبایل توسعه داده‌شده است. بدین‌صورت که صفحات برای نمایش در دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی می‌شوند و المان‌های گرافیکی کمتر و حجم پایین‌تری دارند، بنابراین با سرعت بیشتری لود می‌شوند.

فاکتور سوم: سرعت بارگذاری صفحات سایت

دوباره تاکید می‌کنم سرعت صفحات سایت نقش مهمی در تجربه کاربری و سئو سایت ایفا می‌کند و به عبارت ساده‌تر یکی از عوامل مهم در افزایش پیداکردن تاثیر ux بر سئو سایت همین سرعت سایت می‌باشد.

کاربران تمایلی به استفاده از وب‌سایت‌هایی که سرعت لود پایینی دارند، نشان نمی‌دهند. به همین دلیل، گوگل آن دسته از سایت‌هایی که سرعت بالایی دارند را زودتر ایندکس کرده و رتبه و جایگاه بهتری به آن‌ها اختصاص می‌دهد.

برای آنکه درک بهتری از اهمیت سرعت بارگذاری سایت داشته باشید، آماری که گروه Aberdeen Group در سال‌های اخیر منتشر کرده است را مورد بررسی قرار می‌دهم.

بر اساس این آمار، هر 1 ثانیه تأخیری که در بارگذاری صفحات سایت شما رخ دهد، منجر به کاهش 11 درصدی آمار بازدیدکنندگان سایت، کاهش 16 درصدی رضایت مشتریان و کاهش 7 درصدی آمار فروش سایت خواهد شد. طبق تحقیقات انجام‌شده با تنها 3 ثانیه تأخیر حدود 20 درصد از کاربران را هم در نسخه دسکتاپ و هم موبایل را از دست خواهید داد و با تأخیر 5 ثانیه‌ای حدود 46 درصد از کاربران دیگر به سایت شما برنخواهند گشت!

وب‌سایت آمازون به ازای هر 1 ثانیه افزایش سرعت سایت شاهد رشد 2 درصدی آمار فروش خود است و بهبود سرعت بارگذاری صفحات به میزان 2.2 ثانیه توسط موزیلا، منجر به افزایش 60 میلیون دانلود بیشتر مرورگر فایرفاکس در سال شده است.

پس می‌توان گفت که حتی افزایش سرعت لود صفحه به‌اندازۀ تنها 1 تا 2 ثانیه هم تأثیرات قابل‌توجهی در کسب‌وکار دارد.

فاکتورهای مختلفی همچون استفاده از تصاویر کم‌حجم، حذف کردن کدهای غیرضروری، ترکیب تصاویر توسط کدهای CSS و غیره در سرعت لود سایت تأثیرگذارند و ابزار مختلفی برای تست سرعت سایت وجود دارد. یکی از بهترین ابزارها، سایت GTmetrix نام دارد که بزودی به طور کامل در مقاله آموزش جی تی متریکس به بررسی و توضیح آن می‌پردازم.

فاکتور چهارم: کیفیت طراحی سایت و بهینه‌سازی ساختار آن

همان‌طور که می‌دانید تمام کاربران از صفحۀ اصلی وارد وب‌سایت شما نخواهند شد، بنابراین سایت باید طوری طراحی شود که جستجو و دسترسی به مطالب دیگر برای کاربر آسان باشد و حداکثر در 3 کلیک به مطلب موردنظرش دست یابد.

یکی از بخش‌هایی که در بهبود UX مؤثر است، Site Navigation است؛ سعی کنید Navigation ساده و واضحی داشته باشید.

دیگر مورد تاثیرگذار در ساختار سایت و بهبود تجربه کاربری، استفاده از لینک سازی داخلی و مرتبط کردن مقالات به هم است. در این روش وقتی مقالۀ جدیدی می‌نویسید و به بخشی از آن رسیده‌اید که قبلاً در مورد آن مقاله مجزایی نوشته‌اید، می‌توانید به همان مطلب لینک دهید.

با این کار به کاربر کمک می‌کنید تا سریع‌تر به خواسته‌اش برسد، زمان ماندن او در سایت را افزایش می‌دهید و در مقابل نرخ پرش کاهش خواهد یافت.

ابزارهای گوگل برای سنجش UX

حال که فاکتورهای مؤثر در تجربه کاربری را مورد بررسی قرار دادم، سؤالی که مطرح می‌شود این است که از کجا متوجه شویم تجربه کاربری سایت ما از نظر گوگل چه امتیازی می‌گیرد؟

یکی از راهکارها برای سنجش UX بررسی معیارهای تعاملی و رفتاری در گوگل آنالیتیکس است. پارامترهایی همچون Bounce rate و session duration چشم‌انداز خوبی از تعاملات کاربران ارائه می‌دهند. ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که گوگل برای بررسی کیفیت سایت و تجربه کاربری آن ارائه داده است که عبارت‌اند از:

لیست 4 ابزار گوگل برای بررسی کیفیت سایت و تجربه کاربری آن

  • Page speed Insights: ابزاری جهت آنالیز دقیق سرعت سایت می‌باشد.
  • Mobile Friendly test: ابزاری جهت تست سازگاری سایت با دستگاه‌های موبایل که در بخش‌های قبلی این مطلب به آن اشاره شد.
  • dev: ابزاری جهت بررسی کلی عملکرد سایت ازلحاظ UX می‌باشد.
  • Lighthouse: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که به‌طور کامل فاکتورهای UX را آنالیز می‌کند.

بررسی سایت با ابزار Lighthouse

امتیاز سایت علی محمد صلاحی در Lighthouse
امتیاز سایت علی صلاحی در Lighthouse

وقتی آدرس سایت خود را در این ابزار وارد می‌کنید (البته باید از فیلترشکن استفاده کنید)، گوگل سایت شما را در شرایط سخت شبیه‌سازی‌شده، آنالیز کرده و بر اساس فاکتورهای مختلف به آن امتیاز می‌دهد. تمام این فاکتورها به‌طورکلی به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • عملکرد (Performance): سرعت دسترسی کاربر به محتوای صفحه مورد بررسی قرار می‌گیرد. گزارش ابزار Lighthouse در این قسمت، به سه بخش فرصت‌ها (Opportunities)، تشخیص‌ها (Diagnostics) و موفقیت‌ها (Passed audits) تقسیم می‌شود. در بخش فرصت‌ها پارامترهایی را نشان می‌دهد که با بهبود آن‌ها می‌توانید سرعت سایت را افزایش دهید. بخش تشخیص‌ها، اطلاعات بیشتری در ارتباط با عملکرد سایت ارائه می‌دهد و درنهایت بخش موفقیت‌ها پارامترهایی هستند که در آن مشکلی وجود ندارد.
  • دسترسی (Accessibility): این فاکتورها دسترسی آسان کاربر به بخش‌های مختلف سایت در کمترین زمان را بررسی می‌کنند.
  • بهترین تکنیک‌ها (Best Practices): این بخش نکات جزئی‌ای را شامل می‌شود که رعایت آن‌ها برای امنیت کاربران، بهبود عملکرد وب‌سایت، سئو و موارد دیگر مؤثر است.
  • سئو (Seo): بررسی بهینه بودن سایت برای موتورهای جستجو

معیارهای اصلی این ابزار برای آنالیز عملکرد سایت

  • First Meaningful Paint: مدت‌زمانی که لازم است تا اولین محتوای قابل‌فهم و معنادار برای کاربر ظاهر می‌شود. هرچه این مقدار کمتر باشد، بهتر است.
  • First Contentful Paint: مدت‌زمان لازم برای نمایش اولین تصویر یا متن
  • Speed Index: شاخص سرعت مشخص می‌کند در زمان بارگذاری صفحه، محتوای قابل‌مشاهده آن طی چه مدت‌زمانی نمایش داده شدند.
  • First CPU Idle: اولین زمانی که اسکریپت‌های اصلی صفحه بارگذاری شده‌اند و آن صفحه می‌تواند تعامل با کاربر را شروع کند و ورودی بگیرد.
  • Time to Interactive: مدت‌زمانی که لازم است تا صفحه به‌صورت کامل تعاملی شود و بتواند به ورودی‌های کاربر به‌سرعت پاسخ دهد.
  • Max Potential First Input Delay: حداکثر تأخیری که کاربران در تعامل با صفحه احساس می‌کنند.

تاثیر UX در سئو سایت شگفت انگیز است

تجربه کاربری یکی از فاکتورهای مؤثر در سئو سایت به حساب می‌آید. گوگل تعاملات کاربران با سایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌تواند تشخیص دهد یک وب‌سایت برای آن‌ها مفید بوده است یا خیر. بر همین اساس سایت‌هایی که رضایت کاربران را جلب کرده‌اند، رتبه بهتری دریافت می‌کنند.

بنابراین هرچه وب‌سایت شما کاربرپسند تر باشد و برای UX ارزش بیشتری قائل شود، می‌توانید ترافیک آن را افزایش داده و مخاطبین بیشتری جذب نمایید.

من در این مقاله ابتدا به معرفی تجربه کاربری پرداختم، از اهمیت آن در سئو و الگوریتم RankBrain گوگل سخن به میان آوردم. سپس فاکتورهای مؤثر در UX را شرح دادم و درنهایت ابزارهایی برای سنجش تجربه کاربری وب سایتتان به شما پیشنهاد دادم.

عوامل دیگری نیز در سئو سایت تاثیرگذارند که در دیگر مقالاتم به آنها اشاره کردم و می‌توانید با استفاده از (برچسب سئو) در سایتم به مطالعه آنها بپردازید.

هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

علی محمد صلاحی

علی محمد صلاحی

متخصص بازاریابی دیجیتال

نویسنده کتاب شاهراه‌وب و ده‌ها مقاله گسترۀ بازاریابی دیجیتال، مدرس دوره‌های آموزشی آنلاین و وبینار همچنین مشاور و آسیب شناس کسب و کارهای مجازی. به مدیران و کارآفرینان کمک می‌کنم که کسب‌وکارشان را در دنیای دیجیتال بهینه‌سازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند. از نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل شکست در دنیای دیجیتال، باور نداشتن آن است!

 

👤 تولید محتوا:

علی محمد صلاحی

 

شعار:

دنیای دیجیتال، دنیای آرزوها!

کپی با ذکر منبع بدون اشکال می‌باشد
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید

چقدر این مقاله مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مقاله برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مقاله را بهبود بخشم؟

دیدگاه‌ها

پاسخی بنویسید