آیا نام دامنه تاثیری در سئو سایت دارد؟
نام دامنه و تاثیر آن در سئو
انتخاب نام دامنه اولین گام برای ورود به دنیای کسبوکار اینترنتی است و انتخاب مناسب آن یکی از حیاتیترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. انتخاب یک دامنه مناسب میتواند تأثیر بسیار زیادی در رشد و جایگاه برند شما داشته باشد. تأثیر نام دامنه بر سئو بسیار زیاد است و یکی از مواردی است که هنگام انتخاب نام دامنه باید به آن توجه کنید که در این مقاله به طور کامل آن را توضیح میدهم.
انتخاب نام دامنه یا دامین یکی از مهمترین کارهایی است که در ابتدای راهاندازی هر کسبوکار اینترنتی باید صورت گیرد. دامنه در واقع نام اینترنتی هر سایت میباشد و انتخاب صحیح آن برای هر کسبوکاری بسیار حیاتی است.
نام دامنه میتواند نام برند شما باشد و یا الهام گرفته از نوع کسبوکار شما باشد.
اما هر نام دامنهای ممکن است مناسب کسبوکار شما نباشد و باید هنگام انتخاب آن اصولی را رعایت کنید. یکی از مهمترین تأثیرات دامنه، بر روی سئو سایت میباشد که باید انتخاب آن بسیار هوشمندانه انجام گیرد و تا حدودی به کسبوکار شما مرتبط باشد. یک دامنه خوب هم میتواند بر سئو تکنیکال سایت تأثیرگذار باشد و هم میتواند در ذهن کاربران به خوبی جای گیرد. در این مقاله با من همراه باشید تا به طور کامل به تأثیر نام دامنه بر سئو سایت بپردازم.
انواع دامنههای اینترنتی از نظر پسوند
امروزه بیش از میلیونها دامنه در اینترنت وجود دارند که دارای پسوندهای مختلفی مانند com. و یا net. میباشند.
برای هر کشور با توجه به نام کشور، یک پسوند اینترنتی وجود دارد مانند ir. و uk. که به ترتیب برای کشورهای ایران و انگلستان میباشد.
دستۀ دیگری از پسوند دامنهها در اینترنت وجود دارد که مخصوص سازمانها و ارگانها میباشند و این پسوندها بیشتر برای آنها کاربرد دارند، بهعنوان مثال سایت سازمان سنجش در نام دامنه خود از پسوند org. استفاده کرده است که نشان از سازمانی بودن این نام دامنه دارد.
به طور کلی هر دامنۀ اینترنتی (Network Domain) از دو بخش، دامنه و پسوند تشکیل شده؛ برای مثال در وبسایت Alisalahi.ir عبارت Alisalahi دامنه و عبارت ir. هم پسوند نامیده میشود.
همانطور که پیش از این هم اشاره شد، نام دامین از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما باید در کنار این موضوع، به تأثیرگذاری پسوند هم به هنگام ثبت دامنه توجه داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین پسوندها در نام دامنه میپردازم:
- پسوند com: بدون شک دامینهای دات کام، بیشتر از هر پسوند دیگری به گوشتان خورده است؛ این پسوند که همواره از آن بهعنوان رایجترین نوع دامنه یاد میشود، مخفف عبارت Commercial به معنی تجاری است. بنابراین اگر وبسایت شما به دنبال معرفی محصولات، شرکت، ارائۀ خدمات و هرگونه فعالیت تجاری دیگری است، پیشنهاد میشود از پسوند com. استفاده کنید.
- پسوند net: مخفف عبارت Network بوده و همانطور که از نامش هم پیداست، معمولا وبسایتهایی که در زمینه ارائۀ خدمات اینترنتی فعالیت میکنند، از این نوع پسوند بهره میبرند.
- پسوند org: اگر قصد دارید وبسایتی مربوط به یک فعالیت غیرتجاری را به ثبت برسانید، میتوانید از دامنه org. استفاده کنید. این پسوند مخفف عبارت Non-Profit Organization بوده که به معنی سازمان غیرانتفاعی است؛ به خاطر داشته باشید به سازمانهایی غیرانتفاعی گفته میشود که مقصد تجاری ندارند مانند محیط زیست، سازمانهای مربوط به فعالیتهای بشردوستانه و امثال آنها.
- پسوند gov: مخفف کلمۀ Government بوده که به معنی دولت است؛ در نتیجه بیشتر وبسایتهای دولتی پسوند gov. را برای انتخاب دامنۀ خود مورد استفاده قرار میدهند.
- پسوند biz: نام این پسوند از عبارت Business(به معنی تجارت) الهام گرفته شده است. همان طور از معنی لغوی بیزینس پیداست، پسوند دات بیز معمولا برای ثبت دامنه شرکتهای تجاری که در زمینۀ تجارت الکترونیک فعالیت دارند به کار میرود.
- پسوند int: از این نوع پسوند برای ثبتنام دامنههای مربوط به سازمانهای بین المللی استفاده میشود؛ این پسوند مخفف کلمۀ International به معنی بینالمللی است.
- پسوند info: تقریبا در تمام زمینهها عبارت info به معنی اطلاعات وارد دایرۀ لغات شده است؛ این عبارت مخفف کلمۀ Information بود و از پسوند آن، معمولا برای ثبت دامینهای مربوط به سایتهایی که به دنبال ارائۀ اطلاعات در یک مورد خاص هستند، استفاده میشود.
- پسوند edu: مخفف عبارت Education است؛ اگر قصد دارید که وبسایتی با محتوای آموزشی راهاندازی کنید، میتوانید از پسوند edu. بهره ببرید.
- پسوند ir: پسوندهای دو حرفی در دامینها، مربوط به دامنههای محلی هستند. برای مثال اگر با وبسایتی مواجه شدید که پسوند آن us. بود، مربوط به ایالت متحده آمریکا است. دامنههای ir. هم مختص به سایتهای ایرانی هستند و اگر قصد دارید که فعالیت سایت خود را به ایران محدود کنید، میتوانید از این نوع دامنه بهره ببرید. البته توجه داشته باشید که برای ثبت دامنه ir. حتما باید مقیم ایران باشید و نسبت به دریافت شناسه ایرنیک اقدامات لازم را انجام دهید.
- پسوند co: پسوند co. پسوندی جهانی است، روند پیشرفت آن سریع است. co. یک پسوند دامنه در سطح بالا است و مخفف عبارت company یا corporation به معنی شرکت است. نامهای دامنه co. به آسانی قابل تشخیص، به خاطر سپردن آنها آسان است. دامنههای co. چشماندازی بینالمللی در ثبت دامنه ارائه میدهند جایی که ثبت دامنه با احتیاط ضروری است.
معمولا برای انتخاب پسوند دامنه، محدودیتی وجود ندارد اما همانطور که پیش از این هم اشاره شد، استفاده از دامنههای دات کام در تمام دنیا رواج بیشتری نسبت به سایر دامنهها دارد و بهتر است.
اصول انتخاب نام یک دامنه مناسب
همانطور که در ابتدا هم اشاره شد، نام دامنه و تاثیر آن در سئو یکی از مهمترین مراحلی است که در راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی پیش روی خود دارید.
به هر حال، شاید خیلی چیزها در این مسیر وجود داشته باشد که به شما فرصت آزمون و خطا را بدهد اما نام دامنه را به ندرت میتوان تغییر داد و چیزی نیست که هر وقت دلتان بخواهد، بتوانید آن را تغییر دهید.
تغییر نام دامنه علاوه بر سختیهای فراوانی که دارد، میتواند هزینههای قابل توجهی را به شما متحمل کند. از طرفی دیگر بسیاری از زحماتی مانند بازاریابی و سئو که برای دامنۀ قبلی کشیدهاید را بر باد میدهد پس بهتر است از همین ابتدا به فکر یک اسم ثابت برای دامنه و تجارت آنلاین خود باشید. حال در ادامه به توضیح برخی نکاتی که باید در انتخاب نام دامنه به آنها توجه کنید، میپردازم.
نام دامنه باید با کسبوکار شما ارتباط داشته باشد
اینکه اسم وبسایت شما معرف حوزۀ فعالیتتان باشد، قطعا برای سئو هم نقطۀ قوتی پررنگ و ارزشمند تلقی میشود. به عبارتی دیگر، اسمی را انتخاب کنید که مخاطب بدون مشاهدۀ محتوا سایتتان، متوجه شود که در چه زمینهای فعالیت دارید.
بدون شک چنین انتخابی باعث میشود تا مخاطبان شما راحتتر نام وبسایتتان را به خاطر بسپارند.
وجود کلمۀ کلیدی در نام دامنه مهم است
اینکه کلمۀ کلیدی در نام دامنۀ شما وجود داشته باشد، کاملا اجباری نیست اما پیشنهاد میکنم در صورت امکان آن را رعایت کنید. اگر کلمۀ کلیدی در نام دامین شما وجود داشته باشد، قطعا معرفی حوزۀ فعالیتتان با آدرس سایت میّسر خواهد بود. همچنین مخاطبان خیلی راحتتر از آنچه که فکرش را میکنید نام دامنۀ شما را به خاطر میسپارند.
برای رسیدن به این هدف، میتوانید از روش EMD هم استفاده نمایید که این کلمه مخفف عبارت Exact Match Domain میباشد.
در این روش دقیقا باید نوع کسبوکار شما در نام دامنه سایت آورده شود که در ادامه با یک مثال به این میپردازم.
یک وبسایت را در نظر بگیرید که زمینۀ فعالیت آن، فروش محصولات سوپر مارکت به صورت آنلاین است. اگر شما به عنوان یک کاربر به دنبال چنین سایتی بگردید، به احتمال خیلی زیاد عبارت «سوپر مارکت آنلاین» را در گوگل سرچ خواهید کرد؛ پس برای رعایت EMD، دامنۀ Supermarketonline.com میتواند بهترین اسم ممکن باشد.
نکات مهمتری در انتخاب نام دامنه وجود دارد که از این دو مورد ذکر شده، اهمیت بیشتری دارد؛ قطعا اگر بسیاری از وبسایتهای موفق ایرانی و خارجی را بررسی کنید، متوجه میشوید که ورای این دو مورد، به نکاتی دیگری هم برای انتخاب نام دامنۀ خود، توجه داشتهاند. این نکات عبارتاند از:
نام دامنه نباید دارای صورتهای نوشتاری مختلفی باشد
برای مثال فرض کنید که میخواهید از کلمۀ «فروش» در نام دامین خود بهره ببرید. احتمالا این کلمه برای رعایت EMD یا وجود عبارت کلیدی در نام دامنه میتواند کمک قابل توجهی به شما بکند اما توجه داشته باشید که به خاطر سپردن کلمۀ فروش در نام دامنه، ممکن است شما را به دردسر بیندازد.
از آنجایی که بهتر است از دامنههای فارسی استفاده نکنید، مجبور هستید بسیاری از عبارات را به صورت لاتین شده در نام دامنۀ خود جای دهید که چنین موردی برای عباراتی مانند «فروش»، به خاطر سپردن نام دامنه را به امری مشکل تبدیل میکند.
Forush ،Foroosh و Foroush یا حتی Furush، میتواند صورتهای نوشتاری مختلفی از کلمۀ «فروش» باشد؛ بنابراین حدس اینکه شما نام دامنۀ خود را با کدام نوع نوشتار به ثبت رساندهاید، برای مخاطب کار چندان سادهای نیست.
پس بهتر است دامنهای را انتخاب کنید که فقط و فقط دارای یک نوع صورت نوشتاری باشد تا به خاطر سپردن آن برای همه، ساده و آسان محسوب شود.
سعی کنید از خط تیره در نام دامین استفاده نکنید
استفاده از خط تیره هم میتواند موجب این مسئله شود که به خاطر سپردن نام دامنه برای مخاطب کاری دشوار به حساب بیاید.
انتظار نداشته باشید که مخاطبانتان خط تیرهای که در وسط، ابتدا یا انتهای نام دامین به کار بردهاید را همواره به یاد داشته باشند. استفاده از خط تیره، صرفا باعث میشود تا پتانسیل صورتهای نوشتاری مختلف برای نام دامنۀ شما ایجاد شود؛ پس سعی کنید رعایت این موضوع را هم در دستور کار خود قرار دهید.
نام دامنه کوتاه باشد
هر چه نام دامنه کوتاهتر باشد، به خاطر سپردن آن راحتتر خواهد بود. بسیاری از افراد برای رعایت این مورد به مخففنویسی روی میآورند که در بسیاری از موارد، استفاده از عبارات مخفف هم میتواند لطمۀ جدی به سئو و برندسازی وارد کند.
برای خیلیها به یاد داشتن نام چنین وبسایتهایی دشوار خواهد بود و از طرفی دیگر، معرفی زمینۀ فعالیت سایت از این روش، کار چندان سادهای به نظر نمیرسد. پس به دنبال عبارات یا کلمات کوتاه بگردید تا با سرعت بیشتری به یک برند معروف تبدیل شوید. پیشنهاد من این است که طول دامنۀ انتخابیتان از 12 کاراکتر بیشتر نباشد.
در انتخاب نام دامنه آیندهنگر باشید
مانند هر تجارت دیگری، برای موفقیت در کسبوکار آنلاین خود ملزم به داشتن برنامهای بلندمدت هستید. با اینحال، ممکن است همه چیز طبق برنامه پیش نرود و مجبور به ایجاد تغییراتی در استراتژیهای خود شوید.
تصور کنید که قصد دارید تا یک فروشگاه اینترنتی را برای فروش تلویزیون به صورت آنلاین راهاندازی کنید. شاید استفاده از نامهایی که کلمۀ TV را در بر میگیرد، انتخاب جذابی به نظر برسد اما توجه داشته باشید که ممکن است در آیندهای دور یا حتی نزدیک، محصولی غیر از تلویزیون را هم به سبد کالاهای فروشگاه خود اضافه کنید.
پس بدون شک، استفاده از کلمۀ TV در نام دامنهای که علاوه بر تلویزیون به فروش سایر محصولات هم اشتغال دارد، میتواند مانعی بزرگ در مسیر موفقیت باشد.
میزان تأثیر طول عمر و قدمت یک دامنه بر سئو سایت
شاید این سؤال برای خیلیها پیش بیاید که آیا دامینهای قدیمیتر از اعتبار بیشتری نزد گوگل برخوردار هستند؟ در بسیاری از کسبوکارهای سنتی، سال تأسیس یا شروع به کار، تأثیر چشمگیری روی ارزش و اعتبار آن برند میگذارد؛ باید توجه داشته باشید که تجارتهای آنلاین هم از این قاعده مستثنی نیستند.
نمیتوان منکر تأثیر طول عمر دامنه روی سئوی وبسایت شد اما واقعیتی که وجود دارد این است که این موضوع تأثیر چندانی بر روی سئو سایت شما ندارد. به عبارتی دیگر، یک وبسایت تازه تأسیس با رعایت بسیاری از مسائل فنی در کنار محتوای مناسب، به راحتی میتواند در صفحۀ نتایج جستجوی گوگل یا همان سِرپ، از یک دامنۀ 10 ساله سبقت بگیرد.
پس اگر به دنبال راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی هستید، برای داشتن یک دامین قدیمی اصراری نداشته باشید؛ من به شما این اطمینان را میدهم که با رعایت سایر اصول و قواعد تأثیرگذار در سئو، سایتی بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید.
البته به این نکته هم توجه داشته باشید که منظور از طول عمر یک دامنۀ اینترنتی، زمان ثبت آن نیست؛ بلکه عمر یک دامنه موقعی آغاز میشود که اولین مطلب بارگذاری شده روی آن، در موتورهای جستجو ایندکس شده باشد.
پس اگر 10 سال پیش دامنهای ثبت کردید و هیچ فعالیتی در آن نداشتهاید، روی اعتبار آن هیچ حسابی باز نکنید؛ چنین دامینی هیچ تفاوتی با دامنهای که تنها چند ساعت یا حتی دقیقه از زمان ثبت آن میگذرد، ندارد.
آیا تاریخچه و گذشتۀ یک دامنه بر سئوی آن تأثیری دارد؟
اگر به بهانۀ استفاده از نام یک دامنۀ از پیش ثبت شده یا بهره بردن از اعتبار طول عمر یک دامنه، به دنبال خرید دامین دیگران هستید، باید به تاریخچۀ آن دامنه هم توجه داشته باشید.
اگر دامنه دارای بیش از سه یا چهار صاحب در تاریخچۀ خود داشته باشد، از دیدگاه گوگل این دامنه اعتبار پایینی دارد. پس برای خرید یک دامنۀ دست دوم، حتما تاریخچه و سرگذشت آن را مورد بررسی قرار دهید.
دامنه نباید دچار پنالتی و خطا شده باشد
یکی از مهمترین نکاتی که در حین خرید یک دامنۀ دست دوم باید رعایت کنید، این است که آن دامنه تا به حال پنالتی نشده باشد.
اگر از متد سئوی کلاه سیاه یا امثال آن برای بهینهسازی سایت خود استفاده کنید و گوگل هم متوجه این مسئله بشود، سایت شما را با جریمۀ سنگینی روبرو خواهد کرد که در این صورت اصطلاحا از عبارت «پنالتی شدن سایت» استفاده میکنند. بنابراین دور دامنهای که پنالتی شده است را خط بکشید و آن را کنار بگذارید چرا که خروج یک سایت از پنالتی، چندان کار سادهای نیست!
همچنین توجه داشته باشید که مالک سایتی که پنالتی شده است، به عنوان یک اسپمر نزد گوگل شناخته میشود. اگر پیش از این سایتی داشتهاید که پنالتی شده، پیشنهاد میشود دامنۀ جدیدتان را به اسم کسی دیگری ثبت کنید تا گوگل دیدگاه منفیای نسبت به وب سایت جدید شما نداشته باشد.
تأثیر وجود کلمۀ کلیدی در زیردامنه
اگر قرار است فعالیتهای وبسایت خود را به چند بخش مجزا تقسیم کنید، قطعا میدانید که لازم است تا از زیردامنه یا همان ساب دامین (Sub Domain) بهره ببرید.
برای اینکه زیر دامنههای درستی داشته باشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلمۀ کلیدی مرتبط را در لینک مربوط به آن قرار دهید. برای مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی محصولات لوازم خانگی با نام abc.com ایجاد کردهاید، برای آنکه بخواهید مخاطب خود را به صفحۀ مربوط به تلویزیون ارجاع دهید، لازم است تا از لینک abc.com/tv استفاده کنید.
وجود کلمۀ کلیدی در زیردامنه از جمله مواردی است که به سئوی وبسایت شما کمک خواهد کرد.
عمومی بودن اطلاعات Who.is چه اثری بر گوگل میگذارد؟
who.is یک سایت ثبت مشخصات دامنه است که اطلاعات مربوط به یک دامنه را در اختیار افراد قرار میدهد. کافیست در این سایت نام دامنه را وارد کنید تا اطلاعات کاملی از یک دامین را بدست آورید.
آدرس وبسایتهای هو ایز متفاوت است. برای مثال who.is، whois.net و whois.com از نمونه وبسایتهایی هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید. هو ایز (Who.is) اطلاعات زیادی از یک وبسایت را در اختیار کاربران خود قرار میدهد اما شاید مهمترین آن، مشاهدۀ نام مالک دامنه باشد.
در گذشته عمومی بودن نمایش اطلاعات هو ایز سایتها اهمیت چندانی برای گوگل نداشت اما امروزه، عمومی بودن اطلاعات موجود از یک سایت در Who.is میتواند نقش پررنگی در بهینهسازی موفق سایت شما داشته باشد.
پس همواره سعی کنید تا اطلاعات به روز و درستی را از سایت خود در هو ایز به معرض نمایش بگذارید. اگر این اطلاعات مبهم یا غیرقابل نمایش باشند، گوگل یک امتیاز منفی به اعتبار سایت شما اعطا خواهد کرد.
ir. یا com.؟ کدام یک بر سئو سایت تأثیرگذارتر است؟
همانطور که پیش از این هم اشاره شد پسوندهای مختلفی برای ثبت هر دامنه وجود دارد که پسوندهای سه حرفی متعلق به دامینهای بینالمللی و پسوندهای دو حرفی دامنههای مختص به یک کشور یا منطقۀ جغرافیایی خاص میباشد.
اما سؤالی که پیش میآید این است: آیا استفاده از دامنههای ir. در سئوی سایت تأثیری دارد؟
پاسخ این سؤال هم مثبت است و هم منفی؛ بدون شک موتورهای جستجو در مقابل کاربران ایرانی، ارزش بیشتری به دامنههای ir. میدهند اما توجه داشته باشید که این مسئله تنها یکی از معیارهای موجود برای بهینهسازی سایت به حساب میآید. به عبارتی دیگر، همواره مسائل فنی و محتواسازی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار هستند.
از طرفی دیگر، برخی محدودیتهای سیاسی مانند تحریمهای اقتصادی، ممکن است در آینده عملکرد دامنههای ir. را هم تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل اگر برایتان تفاوتی ندارد همان دامنۀ com. را انتخاب کنید تا در آینده به مشکل خاصی نخورید.
همواره به شما پیشنهاد میکنم که هنگام خریداری دامنۀ com. دامنۀ ir. آن را نیز خریداری نمایید.
تأثیر نام دامنه بر سئو سایت را جدی بگیرید
البته که انتظار نمیرود تا برای انتخاب نام و ثبت دامنه تمام موارد بالا را رعایت کنید، اما تا حد امکان این نکات را برای کسبوکار آنلاین خود لحاظ کنید؛ همانطور که پیش از این هم اشاره شد، تغییر نام دامنه کار چندان درستی نیست و تبعات زیادی در پی دارد پس بهتر است از همان ابتدا، گامهای درستی را بردارید.
بدون شک انتخاب نام دامنه و تاثیر آن در سئو از مهمترین گامهای شروع یک کسبوکار آنلاین است. پیشنهاد میکنم تمامی عوامل مؤثر بر روی سئو به خصوص مقالۀ تأثیر نوع هاست بر روی سئو را نیز بررسی کنید تا بهترین رتبه را در صفحات جستجوی گوگل بدست آورید.
هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

علی محمد صلاحی
متخصص بازاریابی دیجیتالبنیانگذار شاهراه وب
کسب و کار شما میتواند رشد کند. درآمد شما میتواند چند برابر شود. فقط کافی است مسیر درست را بشناسید و مشتریان خود را در زمان درست، مکان درست و به روش درست هدف قرار دهید. من در این مسیر همراه شما هستم.
دربارۀ من
نویسندۀ کتاب و دهها مقاله، گسترۀ موضوع بازاریابی دیجیتال، مدرس دورههای آموزشی و وبینار همچنین مشاوره و تبلیغات کسب و کارهای آنلاین. به مدیران و کارآفرینان کمک میکنم که کسبوکارشان را در دنیای دیجیتال بهینهسازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند.
اگر تمایل به راهاندازی امپراطوری آنلاین خود دارید، همین الان با من تماس بگیرید.
👤 تولید محتوا:
با دوستان خود به اشتراک بگذارید
کپی با ذکر منبع بدون اشکال است
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید
چقدر این مقاله مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3
اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید
متاسفیم که این مقاله برای شما مفید نبود!
اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!
به من بگویید چگونه میتوانم این مقاله را بهبود بخشم؟