سئو تکنیکال چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست؟
اگر میخواهید یک کارشناس سئو حرفهای شوید نخست باید مهارتهای فنی سئوی خود را تقویت کنید. سئوی تکنیکال تنها به عوامل فنی سایت وابسته است و هر چقدر افراد بخش فنی و افراد بخش سئو یک سایت به این موضوع اهمیت بدهند، بهینهسازی سایت بسیار راحتتر، اصولیتر و سریعتر پیش میرود.
سئو تکنیکال اولین قدم در شروع بهینهسازی یک سایت است که بهینهسازی و رفع تمامی ایرادات آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
شما برای رتبه گرفتن در رتبههای برتر نیاز به یک سایت مناسب دارید. برای گوگل نیز این موضوع بسیار مهم است که سایت شما یک سایت مناسب باشد و بعد به مواردی مانند محتوا و اعتبار سایت شما توجه میکند. در مقالۀ سئو چیست به طور کامل به توضیح ماهیت سئو پرداختم و در این مقاله قصد دارم به سراغ اولین مرحله از مراحل سئو یعنی سئوی فنی یا تکنیکال بروم، پس با من همراه باشید.
اصول تکنیکی یک سایت چیست؟
زمانی که محتوای ارزشمندی برای سایتتان آماده میکنید، باید مطمئن شوید که نه فقط برای کاربران، بلکه برای موتورهای جستجو نیز قابل درک باشد. طبق تعریف سایت MOZ، سئو تکنیکال یا سئو فنی مجموعهای از کارهایی است که سبب میشود سایت شما سریعتر و راحتتر توسط رباتهای خزنده موتور جستجو، ایندکس شود. کارهایی همچون بهینهسازی کدها، ساخت نقشۀ سایت و غیره از جمله مواردی هستند که برای هر سایتی باید بررسی شوند و بهبود یابند.
همانطور که در مقالۀ قبل نیز اشاره کردم، سئو تکنیکال، زیرمجموعۀ سئو داخلی است و بهبود آن در اولویت میباشد.
بد نیست بدانید که سایت GTMetrix یک ابزار بسیار قدرتمند برای تحلیل و امتیازدهی به انواع سایتها دارد و شما میتوانید با استفاده از آن تا حد زیادی سایت خود را بهبود دهید.
چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟
سئو تکنیکال یکی از شریانهای اصلی سئو هنگام بهینهسازی سایت می باشد. شما هر چقدر محتوای عالی و ساختارمندی تولید کنید و نتوانید آن را به خوبی معرفی کنید در واقع هیچ کاری نکردهاید.
از دید من گوگل یک کتابخانه است که محتواها را بر اساس کیفیت هر کدام دستهبندی و رتبهبندی میکند اما باید بتواند به راحتی به تمامی مطالب دسترسی داشته باشد و به عبارت سادهتر به خوبی در سایت خزش کند {بخزد}.
برای این کار سایت شما باید به خوبی طراحی شده باشد و از جانب گوگل به مشکل یا خطایی بر نخورد. هر چند موتورهای جستجو روزبهروز قویتر عمل میکنند اما هنوز نمیتوانند مانند یک انسان مفاهیم را درک کنند. اگر به هر دلیلی، درک اینکه محتوای شما در مورد چه موضوعی است و یا اینکه نیاز کاربران را برطرف میکند یا خیر، برایشان سخت شود، محتوایتان را نادیده میگیرند. به همین دلیل سئو تکنیکال یکی از مهمترین بخش های سئو است. در ادامه به مواردی که باید بررسی شوند میپردازم.
انواع تگ های HTML چیست؟
یکی از اقدامات پُر اهمیت در فرآیند سئو، بررسی ساختار صفحه و المانهای استفاده شده در کدنویسی آن است. فارغ از آنکه سایت شما با چه زبان برنامهنویسی یا سیستم مدیریت محتوایی پیادهسازی شده باشد، برای گوگل همیشه به زبان HTML نمایش داده میشود. کدهای HTML علاوه بر نمایش صحیح اطلاعات به کاربر، درک محتوا برای رباتهای موتورهای جستجو را نیز آسانتر میکنند. در این مقاله برخی از تگهای مؤثر در سئو تکنیکال را معرفی میکنم.
تگ Canonical چیست؟
همانطور که میدانید متنهای کپی و محتوای تکراری میتوانند آسیبهای جدی به سئو سایت وارد کنند. بهعنوانمثال یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که چند رنگ مختلف از یک محصول را برای فروش، عرضه کرده است و متن توضیح این محصولات یکسان است اما در ویژگی رنگ متفاوت هستند. در مواردی اینچنین، برای اجتناب از مشکلات ناشی از متنهای تکراری و جلوگیری از پنالتی شدن، بهتر است از تگ لینک با عبارت کنونیکال استفاده کنید. به عنوان مثال به کد زیر نگاه کنید:
"/کد بالا که در قسمت Head نوشته میشود به این معناست که لینکی که در این تگ آمده است، نسخه اصلی (کنونیکال) این صفحه میباشد.
تگهای هدینگ کدامند؟
هدینگها در واقع راهنمای مخاطبین و موتورهای جستجو هستند و ساختار یک متن را تعریف میکنند. همچنین تگهای هدینگ هم در بهبود تجربۀ کاربری مؤثرند و هم به موتورهای جستجو کمک میکنند درک بهتری از محتوا به دست آورند. تگهای هدینگ به ترتیب اولویت از H1 تا H6 هستند. این نکته دارای اهمیت است که از تگ H1 فقط باید یکبار در صفحه و برای عنوان مقاله استفاده کنید. تگ H2 مشخصکننده سرفصلهای اصلی متن میباشد و تگهای H3 تا H6 نیز بهعنوان سرفصلهای فرعی و زیر تیترها مورداستفاده قرار میگیرند.
برای استفاده از تگهای H2 تا H6 هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد استفاده وجود ندارد و تنها نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که باید دقت کنید این هدینگها بهصورت سلسله مراتبی استفاده شوند و بهعنوان مثال اگر از تگ H3 استفاده میکنید، باید پیش از آن از تگ H2 هم استفاده کرده باشید!
تأثیر تگهای هدینگ بر سئو سایت چیست؟
استفاده از سرفصلها باعث بهبود خوانایی متن میشود و یک دید کلی از مقاله ارائه میدهد. بسیاری از کاربران وقتی وارد سایتی میشوند، ابتدا مقدمه و سپس سرفصلهای آن مقاله را میخوانند تا متوجه شوند آیا آن مقاله پاسخگوی نیازشان میباشد یا خیر. اگر نتوانند بهسرعت متنی را بررسی کنند احتمالاً تصمیم به ترک سایتتان میگیرند و سراغ سایتهای دیگر در نتایج جستجو میروند. بنابراین انتخاب سرفصلهای جذاب که توصیف خوبی از محتوای آن بخش از متن باشد میتواند کاربران بیشتری را ترغیب به خواندن آن مقاله کند و نرخ پرش سایت که میزان خروج کاربر است، کاهش مییابد. این یک فاکتور مهم در رتبهبندی است و باعث بهبود سئو تکنیکال میشود.
دیگر نکتۀ قابلتوجه در استفاده از سرفصلها این است که میتوانید حتی رضایت کاربران نابینا یا کمبینا را نیز جلب کنید. از آنجایی که هدینگها در کدهای HTML قرار میگیرند، یک Screen reader میتواند بهخوبی ساختار متن را تشخیص دهد و سرفصلها را برای کاربر بخواند تا متوجه موضوع کلی متن شود. همینجا یک نکتۀ بسیار مهم گفته شد که میتوانید برای اینکه متوجه شوید متن شما از استاندارد محتوایی برخوردار است، از یک نرمافزار Screen reader استفاده کنید!
متا تگ چیست؟
المانهایی هستند که درون تگ Head در فایل HTML درج میشوند و وظیفه دارند اطلاعاتی از محتوای سایت شما را در اختیار موتورهای جستجو و کاربران قرار دهند که قطعاً بهینهسازی آنها میتواند در رتبۀ سایت شما در گوگل و افزایش نرخ کلیک مؤثر باشد.
تعداد متا تگها زیاد است و من در این مقاله تنها به معرفی متا تگهایی میپردازم که از نظر سئو و بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو اهمیت دارند.
بهعنوان مثال برخی از متا تگها به موتورهای جستجو کمک میکنند تا متوجه شوند سایت را برای چه کلمات کلیدی به نمایش بگذارند و کدام قسمتهای سایت مهمتر هستند.
متا تگ عنوان چیست؟
تگ عنوان یکی از مهمترین متا تگها از نظر سئو میباشد چرا که اولین بخشی از سایت شما است که کاربران در صفحه نتایج جستجو با آن روبرو میشوند. عنوان صفحه باید توصیفی از محتوای صفحه باشد و بهتر است شامل کلمه کلیدی نیز باشد.
متا تگ توضیحات چیست؟
متا تگ توضیحات همچون تگ عنوان بسیار پراهمیت است چرا که این بخش نیز در نتایج جستجو به کاربران نشان داده میشود.
از آنجا که تگ عنوان دارای محدودیت تعداد کاراکتر میباشد و شاید نتوان توضیح واضحی از محتوای صفحه در آن بخش ارائه داد، استفاده از تگ توضیحات بسیار کاربردی و مهم است.
پس باید در این بخش توضیحات تکمیلی و جذاب در ارتباط با محتوای صفحه ارائه دهید تا کاربران بیشتری را برای کلیک بر روی لینک سایتتان ترغیب کنید. دقت داشته باشید که بهتر است این متن نیز شامل کلمه کلیدی باشد.
افزایش سرعت سایت چیست؟
فاکتور دومی که در مبحث سئو تکنیکال به آن میپردازم، تأثیر سرعت سایت بر سئو میباشد.
افزایش سرعت سایت بهعنوان یک فاکتور در رتبهبندی لحاظ میشود. زیرا هرچه سایت سرعت پایینتری داشته باشد کاربران کمتر ترغیب میشوند به آن سایت رجوع کنند.
از طرفی خزندههای موتورهای جستجو نیز برای گردش و خزش درون سایت از سرعت بالا بهعنوان یک ویژگی مهم و مؤثر بهره میبرند. هر چقدر خزندهها با سرعت بالایی سایت شما را بررسی کنند، این باعث میشود که کارها آسان شود و در نتیجه مطالب سایت شما زودتر ایندکس (قرار گرفتن در نتایج جستجو) میشوند که طبیعتا باعث افزایش ورودی از گوگل میشود.
ابزارهای تست سرعت سایت برای بهبود سئو تکنیکال کدامند؟
حال وقت آن رسیده به این مورد بپردازم که چگونه باید سرعت سایت را افزایش دهیم و چه عواملی سبب کاهش سرعت میشوند؟
چه ترفندهایی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد؟ آیا افزونهها (پلاگین) در سیستمهای مدیریت محتوا همچون وردپرس میتوانند مؤثر باشند؟ اولین قدم برای پاسخ دادن به این سؤالات این است که عوامل مؤثر در کاهش سرعت را شناسایی کنیم.
یکی از راهکارها برای شناسایی این فاکتورها استفاده از ابزارهای آنلاین است. این ابزارها بخشهای مختلف سایت را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهند، اطلاعاتی در مورد حجم صفحه، مدتزمان بارگذاری آن، تعداد درخواستها به سرور و غیره در اختیارتان میگذارند و در نهایت راهکارهایی برای بهینهسازی ارائه میدهند.
سایت GTmetrix یکی از بهترین سایتها است که ابزاری برای بررسی تخصصی و تجزیه و تحلیل تمام بخشهای سایت میباشد. این سایت بر اساس پارامترهایی که برای بهینهسازی سرعت در الگوریتمهای گوگل و یاهو وجود دارد، سایت را آنالیز کرده و به هر یک از آنها امتیازی میدهد و در نهایت میانگین این امتیازها، سرعت کلی سایت خواهد بود.
ساختار بهینه شده برای رباتها
گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر برای مشاهده صفحات وبسایت شما، از یکسری ربات کمک میگیرند که به اسمهایی مانند کراولر (crawler) یا خزنده، عنکبوت و غیره شناخته میشوند.
نکته مهم اینجاست که این خزندهها توانایی بالایی در بررسی صفحات وبسایت ندارند. یعنی اینطور نیست که امروز یک مقاله بنویسید، آن را به امید خدا ول کنید و منتظر باشید که خزندهها صفحهتان را پیدا کنند.
در اصل شما باید برای دیده شدن سایتتان و صفحات آن، به رباتها کمک کنید، چطور؟ یکی از بهترین راهکارها، ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و دنبال کردن در سایت است.
اصولاً خزندهها برای پیدا کردن صفحات جدید، از لینکها کمک میگیرند. یعنی اگر من اینجا به صفحه سئو چیست لینک بدهم، علاوه بر اینکه آن صفحه را به شما معرفی کردهام، راهی هم ساختهام تا رباتها به آن صفحه دسترسی پیدا کرده و ایندکسش کنند. (منظور از ایندکس ذخیره صفحه در پایگاه داده گوگل و نمایش در نتایج است).
با توجه به همین مثال، وب سایت شما باید به طور استاندارد دارای لینکهای داخلی باشد. اگر بخواهم به صورت خلاصه بگویم، باید برای همه صفحات وبسایتتان لینک داخلی وجود داشته باشد؛ در غیر اینصورت ممکن است خزندهها به صورت ناقص سایت را خزش کنند.
فایل robot.txt
تا جایی که من میدانم رباتها موجودات زبان نفهمی هستند و به راحتی نمیشود حالیشان کرد که ربات عزیز این صفحه را ایندکس نکن!
اما خب با بعضی زبانهای برنامه نویسی میشود با آنها صحبت کرد. فایل متنی robot.txt که در هاست وبسایت شما بارگذاری میشود، حاوی یک سری دستور برنامه نویسی است که با رباتهای موتور جستجو ارتباط برقرار میکند. اما چرا؟
در اصل این فایل به شما کمک میکند نسبت به رفتار خزندهها در مورد وبسایتتان، کمی کنترل داشته باشید. مثلاً میتوانید به کمک فایل robot از آنها درخواست کنید که صفحاتی مثل صفحه پرداخت و… سایتتان را ایندکس نکنند. اگر به زبان برنامه نویسی این بخش مسلط نیستید میتوانید از پلاگینهایی مثل یوئست (Yoast SEO Premium) برای راحتی کار استفاده کنید، البته در وردپرس!
یکی از بهترین ابزارها برای اندازهگیری عالی بودن سئوی داخلی Yoast SEO Premium است. این ابزار یکی از پلاگینهای عالی وردپرس است و میتوانید با کمک این پلاگین، محتوای صفحات سایت خود را ارزیابی و ممیزی کنید.
در حالت پیش فرض سایتهای وردپرسی یک خط کد در داخل فایل روبوت میگذارند تا رباتها نتوانند سایت ناقص را بررسی کنند و این وظیفه طراح سایت است که بعد از کامل شدن پروژه، این کد را از آن حذف کند.
البته حذف کردن یا قرار دادنش هم کار سختی نیست؛ کافی است به بخش تنظیمات وردپرس بروید، سراغ گزینه خواندن رفته و تیک گزینهای که در پایین میبینید را حذف کنید:
اما در مورد خود فایل robot.txt پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر سراغ مقاله PDF آن بروید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
صفحات 404 و لینکهای شکسته
اگر همین حالا دچار یک خوددرگیری مزمن بشوم و تصمیم بگیرم مقاله آموزش سئو تکنیکال که در حال خواندنش هستید را حذف کنم؛ زمانی که بخواهید بار دیگر به این صفحه وارد شوید، با یک صفحه 404 روبرو خواهید شد.
در اصل صفحات 404 صفحاتی هستند که محتوای آن به طور کامل حذف شده است.
هر لینکی که از وبسایت شما به صفحات 404 سایت خودتان (یا دیگران) داده شود؛ یک لینک شکسته است. خب؟
در اصل تمامی این مقدمهچینیها برای این بود که بگویم رباتهای گوگل از این صفحات 404 متنفرند و وجودشان در سایت شما باعث کاهش قدرت سئو تکنیکالتان میشود.
راهکار چیست؟ راهکار استفاده از ریدایرکت 301 است. به کمک این ریدایرکت شما میتوانید رباتها و کاربرانی که وارد این صفحات حذف شده میشوند را به صفحات مرتبط (اغلب صفحه اصلی سایت) هدایت کنید.
جلوگیری از وجود صفحات تکراری
مشکل محتواهای تکراری اغلب مشکلی است که فروشگاههای اینترنتی با آن روبرو میشوند. مثلاً فروشگاهی که در محصولاتش، 5 تلفن همراه LG مدل k8 دارد و تنها تفاوت آنها در رنگشان است. در اصل تمامی این 5 صفحه یک محتوا و توضیحات محصول یکسان و جزئیات مشابه دارند.
گوگل در مقابل محتواهای تکراری درون وب سایت شما ساکت نمیگیگیرد و ترجیح میدهد اعتبار سئوتان را کاهش دهد 😁
اما خب راه حل این مشکل چیست؟ چطور یک فروشگاه میتواند محصولات مشابه را هم در وب سایتش داشته باشد؟
راه حلی که خود گوگل برای این مشکل تعیین کرده، استفاده از تگ کنونیکال است. با کمک این تگ شما میتوانید به گوگل بفهمانید که از میان صفحات تکراری در سایتتان، کدام یکی نسخه اصلی است و کدام را در نتایج ایندکس نکند.
امنیت سایت!
گوگل نسبت به امنیت وب سایتهای سطح وب به شدت حساس است.
یعنی کافی است رباتهای این موتور جستجو متوجه شوند یک جوجه هکر به سایت شما نفوذ کرده تا آبرو و حیثیتتان را ببرند!
در اصل اگر وبسایت شما هک شود و گوگل آن را بفهمد، باید در مدت زمان کوتاهی منتظر کاهش رتبههای آن باشید.
چون در این حالت علاوه بر کاهش خودکار رتبهها، گوگل در نتایج هک شدن وبسایتتان را برای کاربران سطح وب هم بازگو میکند تا آنها وارد سایتتان نشده و عملاً یک برندسازی منفی برایتان شکل میگیرد. بنابراین پیشنهاد میکنم حتماً به فکر افزایش امنیت سایت خودتان باشید!
برای بررسی این موضوع اگر سایتتان وردپرسی است میتوانید با من تماس بگیرید
سایت مپ
سایتمپ سایت هم مثل فایل روبوت، یک فایل متنی با فرمت xml است؛ اما کارکرد آنها با هم فرق دارد.
در اصل سایتمپ فایلی است که لینک همه صفحات وبسایتتان درون آن قرار میگیرد؛ از صفحات مقالات گرفته تا برگهها و غیره. اما چرا؟
چون رباتهای موتور جستجو به صورت خودکار همیشه سایتمپ سایت شما را بررسی میکنند. آنها با بررسی لینکهای درون این صفحه، راحتتر میتوانند صفحات را پیدا کرده و آنها را بررسی کنند. بنابراین با ساخت سایت مپ روند خزش رباتها روی سایتتان را راحتتر میکنید.
برای دیدن سایت مپ سایتتان میتوانید از نمونه لینک زیر استفاده کنید، کافیست انتهای نشانی صفحۀ اصلی سایتتان بنویسید:
Sitemap.xml (مثال: alisalahi.ir/sitemap_index.xml)
استراکچر دیتاها
به طور عادی، گوگل به کمک یکسری الگوریتم و فاکتورهای از پیش تعریف شده تشخیص میدهد که محتوای وبسایت شما چقدر باکیفیت است.
مثلاً با بررسی چگالی کلمه کلیدی، وجود کلمات مرتبط، تصاویر و غیره در متن محتوا میفهمد که صفحه شما چقدر برای بودن در نتایج اول لیاقت دارد؛ اما به طور کلی توانایی تشخیص محتوای خود صفحه را ندارد.
در ادامه یک سری کدهای برنامهنویسی که به آنها استراکچر دیتا میگویند؛ میتوانند در شناخت خود محتوای صفحه هم به گوگل کمک کنند.
اگر شما از کدهای استراکچر دیتا در برنامهنویسی وبسایتتان کمک بگیرید، گوگل محتوایتان را بهتر درک کرده و در ازای زحمتی که میکشید؛ علاوه بر افزایش اعتبارتان، نحوه نمایش سایتتان در نتایج را هم تغییر میدهد. مثلا به تصویر پایین نگاه کنید:
نمایش قیمت، ستاره، پرسش و پاسخ و غیره در نتایج گوگل یکی از مزایای استفاده از کدهای استراکچر دیتا است. پیادهسازی این کدها در سایت بهتر است به کمک یک متخصص سئوکار انجام شود.
آدرس صفحهها را ساختارمند کنید
یکی دیگر از فاکتورهای سئو تکنیکال، موضوع URL هاست. در واقع گوگل به زیبایی و کوتاه بودن آدرس صفحات سایت شما هم اهمیت میدهد.
البته نه آنقدر زیاد ولی در هر حال این موضوعی است که میتوانید با توجه به آن، سایتتان را نسبت به قبل بهینهتر کنید. برای ساخت URL صفحات به این موارد دقت داشته باشید:
- در URL از حروف بیمعنی استفاده نکنید
- از کلمه کلیدی به فارسی یا انگلیسی در URL استفاده کنید
- ترجیحا آدرس صفحاتتان کوتاه باشد
لینکهای بردکرامب
لینکهای بردکرامب همان لینکها یا مسیری هستند که در بالا یا پایین صفحات وب سایت، به کاربر نمایش میدهند دقیقاً الان در کدام نقطه سایت قرار گرفته. به عنوان نمونه به تصویر پایین نگاه کنید تا بهتر متوجه منظورم بشوید:
همانطور که میبینید، بردکرامب از چند لینک داخلی ساخته شده. پس در مرحله اول به ایجاد یک ساختار لینک سازی در سایتتان کمک میکند و در مرحله دوم باعث بهینه سازی تجربه کاربران از کار با سایت شما میشود.
قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل
قالب ریسپانسیو سایت در اصل قالبی است که نسبت به اندازه صفحه نمایش کاربر واکنش نشان میدهد.
مثلاً زمانی که شما با رایانه به سایت من سر بزنید، سایت را متفاوت از زمانی میبینید که با تلفن همراه یا تبلت وارد آن شوید. این به خاطر ریسپانسیو بودن سایت است که نسبت به اندازه صفحه نمایش شما کوچک و بزرگ میشود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن همه اجزای آن را مشاهده کنید.
در حال حاضر گوگل نسبت به ریسپانسیو بودن وبسایتهای شما حساسیت خیلی زیادی نشان میدهد. بنابراین اگر هنوز از قالبهای قدیمی استفاده میکنید که با صفحه نمایش کاربر تناسب ندارند؛ حتماً فکری به حال سایتتان کنید.
کلام آخر
خب؛ بالاخره به انتهای مقاله آموزش سئو تکنیکال رسیدیم. تمام سعیم را کردم تا در زمان نوشتن این مقاله، نکات تخصصی و شاید کمی سخت را به زبان ساده به شما عزیزان آموزش بدهم.
به عنوان کلام آخر پیشنهاد میکنم اگر قصد دارید در دنیای سئو فعالیت کرده یا اصلاً آن را روی سایتتان پیاده کنید؛ همیشه علمتان در این زمینه را به روز نگاه دارید. با توجه به اینکه الگوریتمهای گوگل هر روز در حال به روز شدن هستند، دانش سئو قبلی شما همیشه در معرض منقضی شدن است. اگر به دنبال یک منبع به روز برای آپدیت کردن دانشتان هستید، حتماً از مقالات وبلاگ من کمک بگیرید.
هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

علی محمد صلاحی
متخصص بازاریابی دیجیتالبنیانگذار شاهراه وب
کسب و کار شما میتواند رشد کند. درآمد شما میتواند چند برابر شود. فقط کافی است مسیر درست را بشناسید و مشتریان خود را در زمان درست، مکان درست و به روش درست هدف قرار دهید. من در این مسیر همراه شما هستم.
دربارۀ من
نویسندۀ کتاب و دهها مقاله، گسترۀ موضوع بازاریابی دیجیتال، مدرس دورههای آموزشی و وبینار همچنین مشاوره و تبلیغات کسب و کارهای آنلاین. به مدیران و کارآفرینان کمک میکنم که کسبوکارشان را در دنیای دیجیتال بهینهسازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند.
اگر تمایل به راهاندازی امپراطوری آنلاین خود دارید، همین الان با من تماس بگیرید.
👤 تولید محتوا:
با دوستان خود به اشتراک بگذارید
Facebook
Linkedin
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
کپی
با ذکر منبع
بدون اشکال است
لطفاً به این
مقاله
امتیاز دهید
چقدر این مقاله مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4
اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید
متاسفیم که این مقاله برای شما مفید نبود!
اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!
به من بگویید چگونه میتوانم این مقاله را بهبود بخشم؟