متخصص بازاریابی دیجیتال کیست؟

متخصص بازاریابی دیجیتال کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

متخصص بازاریابی دیجیتال کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟
متخصص بازاریابی دیجیتال کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتال وظیفه ایجاد آگاهی از برند و خلق سرنخ‌های فروش از طریق کانال‌های بازاریابی دیجیتال (رایگان و غیررایگان) را برعهده دارد.

این کانال‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت شرکت، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (سئو)، ایمیل، تبلیغات، وبلاگ شرکت و موارد دیگر می‌شوند.

بازاریابی دیجیتال توسط نقش‌های مختلفی در سازمان انجام می‌شود. در بعضی شرکت‌ها، ممکن است یک مدیر بازاریابی به پیگیری همزمان تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال مختلف بپردازد. در شرکت‌های بزرگتر، این تاکتیک‌ها توسط دیجیتال مارکترهای مختلفی پیگیری می‌شود که هرکدام تنها بر یک یا دو مورد از کانال‌های دیجیتال متمرکز هستند.

دیجیتال مارکترها معمولا در هر کانال ارتباطی، بر شاخص ارزیابی عملکرد متفاوتی متمرکز هستند تا بدین ترتیب بتوانند به اندازه‌گیری عملکرد شرکت در هر کدام از کانال‌ها بپردازند.

برای مثال دیجیتال مارکتری که مسئولیت سئو را برعهده دارد، به اندازه‌گیری ترافیک ارگانیکی می‌پردازد که از طریق یافتن صفحات وب‌سایت کسب‌وکار در جستجوی گوگل ایجاد شده‌اند.

در ادامه به بعضی از نقش‌ها و تخصص‌های دیجیتال مارکترها در سازمان‌ها می‌پردازم:

مدیر بهینه سازی برای موتور جستجو یا سئو
مدیر بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا سئو

مدیر بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

شاخص ارزیابی عملکرد: ترافیک ارگانیک

به طور خلاصه، مدیران سئو رتبۀ کسب‌وکار را در گوگل بهبود می‌دهند. این دسته از دیجیتال مارکترها از رویکردهای مختلفی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. چنین اشخاصی ممکن است به طور مستقیم با تولیدکنندگان محتوا کار کنند تا بدین ترتیب از عملکرد خوب محتوا در گوگل اطمینان پیدا کنند.

متخصص تولید و بازاریابی محتوا
متخصص تولید و بازاریابی محتوا

متخصص تولید و بازاریابی محتوا

شاخص ارزیابی عملکرد: مدت زمانی که مخاطبان در صفحات سپری می‌کنند

شامل ترافیک کلی صفحات وبلاگ، تعداد مخاطبانی که در صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت عضو می‌شوند.

متخصصان تولید محتوای اصولی، تولیدکننده‌های محتوای دیجیتال هستند. این افراد به طور مستمر به پیگیری تقویم بلاگ‌نویسی شرکت می‌پردازند و استراتژی‌های محتوا را به شکلی تغییر می‌دهند که عملکرد صفحات شرکت بهبود پیدا کند.

این دیجیتال مارکترها در اغلب موارد با افرادی در واحدهای دیگر کار می‌کنند تا از همخوانی کمپین‌ها و محتوای تبلیغاتی با محصولات کسب‌وکار عرضه شده در هر کانال دیجیتال اطمینان حاصل کنند.

مدیر شبکه‌های اجتماعی
مدیر شبکه‌های اجتماعی

مدیر شبکه‌های اجتماعی

شاخص ارزیابی عملکرد: فالوورهای جدید، تعداد دفعات نمایش محتوا به کاربران، میزان به‌اشتراک‌گذاری محتوا

نقش مدیر شبکه‌های اجتماعی از عنوان شغلی‌ای که دارد مشخص است. مدیران شبکه‌های اجتماعی بسته به صنعتی که در آن فعال هستند، شبکه‌های اجتماعی مختلفی را مدیریت می‌کنند.

در وهلۀ اول این گروه از دیجیتال مارکترها به برنامه‌ریزی ارسال پست برای محتوای نوشتاری و بصری شرکت می‌پردازند. این افراد در همکاری با متخصصان بازاریابی محتوا برای توسعۀ استراتژی محتوا در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا همکاری می‌کنند.

انجام تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به صورت مؤثر نیز از جمله وظایف این افراد است.

متخصص اتوماسیون بازاریابی
متخصص اتوماسیون بازاریابی

متخصص اتوماسیون بازاریابی

شاخص ارزیابی عملکرد: نرخ باز شدن ایمیل‌ها، نرخ کلیک کمپین، نرخ ایجاد سرنخ‌های فروش

متخصص اتوماسیون بازاریابی به انتخاب و مدیریت نرم‌افزاری فعالیت‌های بازاریابی کمک می‌کند، این موضوع به تیم بازاریابی فرصت درک رفتار مشتریان و اندازه‌گیری رشد کسب‌وکار را می‌دهد.

به دلیل این که بسیاری از عملیات‌های بازاریابی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردم، به صورت جدا از هم انجام می‌شوند، این مسئله اهمیت دارد که متخصص اتوماسیون بازاریابی دیجیتال، مارکتری باشد که بتواند فعالیت‌های دیجیتال را در یک کمپین واحد جای دهد و عملکرد هر کمپین را مورد بررسی قرار دهد.

یک کسب‌وکار چگونه باید اقدامات دیجیتال مارکترهای خود را تعریف کند؟

بازاریابی دیجیتال با روش‌های مختلفی قابل پیاده‌سازی و اجرا است. این روش‌ها از راه‌اندازی وب‌سایت تا استفاده از دارایی‌های برندسازی‌شدۀ آنلاین کسب‌وکار متغیر هستند.

مواردی نظیر تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و موارد دیگر، همه در کنار هم طیفی از تاکتیک‌ها را شکل می‌دهند که در زیر پرچم بازاریابی دیجیتال قرار دارند.

بهترین دیجیتال مارکترها (بازاریابان دیجیتال) تصویری شفاف از تاثیر هر کمپین بازاریابی دیجیتال بر اهداف کلی کسب‌وکار خود دارند و بسته به این که چه اهدافی در استراتژی بازاریابی آن‌ها وجود دارد، می‌توانند از طریق کانال‌های رایگان و غیررایگان در اختیار خود به جمعیت بزرگی از مخاطبان دست پیدا کنند.

برای مثال یک کارشناس بازاریابی محتوایی می‌تواند مجموعه‌ای از پست‌های بلاگ را تبدیل به کتاب الکترونیکی کند تا کسب‌وکار از این طریق بتواند سرنخ‌های جدیدی برای فروش بیشتر به دست بیاورد.

یک متخصص شبکه‌های اجتماعی می‌تواند محتواهای تولید شده را در فضای شبکه‌های اجتماعی شرکت در اختیار مخاطبان قرار دهد. از سوی دیگر دیجیتال مارکتری که مسئول بازاریابی ایمیلی است نیز می‌تواند یک کمپین ایمیلی ایجاد کند و از این طریق اطلاعات را به دست افراد علاقه‌مند به محصول یا خدمات شرکت برساند.

چه چیزی یک متخصص دیجیتال مارکتینگ را متمایز می کند؟
چه چیزی یک متخصص دیجیتال مارکتینگ را متمایز می کند؟

چه چیزی یک متخصص دیجیتال مارکتینگ را متمایز می کند؟

یک متخصص بازاریابی دیجیتال خوب دارای طرز فکری نوآورانه است که به وی امکان می‌دهد ایده‌های خلاقانه‌ای برای کمپین‌های بازاریابی برند ارائه دهد.

وی دانش تخصصی در رفتارهای مخاطبین دارد و به طور مداوم روندهای بازار را برای پیش‌بینی تغییرات در صنعت خود نظارت می‌کند.

یک متخصص بازاریابی دیجیتال خوب باید توانایی مشارکت در زمینه‌هایی مانند طراحی گرافیک، موشن گرافیکس، تولید و نوشتن انواع محتوا را داشته باشد تا به ارتقای برند و تصویر کلی شرکت خود کمک کند.

متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید ذهنیتی تیم محور داشته باشند. این امر مسئولیت پذیری را تضمین می کند زیرا آنها درک می کنند که چگونه کارشان بر کار سایر اعضای تیم تأثیر می گذارد.

همچنین تضمین می کند که آنها از ایده های هم تیمی های خود حمایت می کنند و به آنها کمک می کند تا به اهداف مورد نظر خود دست یابند.

تجارب مورد نیاز متخصص بازاریابی دیجیتال چیست؟
تجارب مورد نیاز متخصص بازاریابی دیجیتال چیست؟

تجارب مورد نیاز متخصص بازاریابی دیجیتال چیست؟

یک متخصص بازاریابی دیجیتال باید تجربه ای در مورد تحقیق و تبلیغ محصولات و خدمات آنلاین از طریق وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی و محتوای وب سایت را داشته است.

آنها کمپین‌های ایمیلی را مدیریت خواهند کرد و طیف گسترده‌ای از تحقیقات و نوشتن مطالب مربوط به فروش را انجام خواهند داد.

آن‌ها خوب می‌دانند که چگونه با یک تیم ارتباط خوبی برقرار کنند، زیردستان یا فریلنسرها را آموزش دهند و بر کار آنها نظارت داشته باشند و پروژه‌های فروش بزرگ را سازماندهی کنند.

بسته به تجربۀ یک متخصص بازاریابی دیجیتال می‌تواند برنامه تبلیغاتی کسب و کار شما را رهبری کند.

محل کار متخصصان بازاریابی دیجیتال چگونه باید باشد؟

متخصصان دیجیتال مارکتینگ می توانند انتخاب کنند که در یک شرکت یا سازمان، با یک تیم داخلی کار کنند یا شرکت خود را راه اندازی کنند.

این افراد می توانند به عنوان مدیران فروش دیجیتال، متخصصان بازاریابی اینترنتی، متخصصان بازاریابی بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) یا مدیران بازاریابی دیجیتال و سایر گزینه‌ها کار کنند.

چگونه متخصص بازاریابی دیجیتال شویم؟

همان‌طور که در این مقاله شرح داده شد بازاریابی دیجیتال گستره‌های فعالیت مختلفی را شامل می‌شود که برخی از آن‌ها بسیار تخصصی هستند. برای دیجیتال مارکتر شدن می‌توانید از یکی از تخصص‌های نام برده شده در بالا شروع کنید و در آن‌ها مهارت به دست بیاورید.

منابع بسیاری برای یادگیری در این گستره در اینترنت وجود دارد، از جمله مقالات وبلاگ‌ها، ویدیوهای آموزشی و غیره. با یادگیری یکی از این گستره‌ها می‌توانید کار را در یک سازمان کوچک یا بزرگ شروع کنید.

حداقل و حداکثر دستمزد یک متخصص بازاریابی دیجیتال در کشور ایران چقدر است؟

یک متخصص بازاریابی دیجیتال به‌طور میانگین 180 میلیون در سال دستمزد دارد که این رقم از نرخ پایه 96 میلیون در سال آغاز شده و حداکثر به رقم 240 میلیون در سال می‌رسد.

دقت کنید که سابقه در این زمینه نقش کلیدی دارد، هرچه سابقه کاری شما بیشتر باشد به همان نسبت حقوق بیشتری دریافت خواهید کرد.

آینده شغلی متخصص بازاریابی دیجیتال چگونه است؟

در تشریح آینده شغلی متخصص بازاریابی دیجیتال باید به این سوالات پاسخ دهیم که:

آیا روند افزایش مشاغل بازار دیجیتال مارکتینگ تا چند سال آینده نیز باقی خواهد ماند؟

آیا همواره حقوق و درآمد یک دیجیتال مارکتر میزان بالایی است؟

آیا امکان دارد در آینده بازار کار دیجیتال مارکتینگ از رونق بیفتد؟

باید در جواب پرسش های مطرح شده عنوان نمود که قابل دسترس بودن اینترنت در همه جا موجب افزوده شدن به کسب و کارهای اینترنتی شده است و باتوجه به اینکه افزایش کسب و کارهای آنلاین منجر به بالا رفتن آمار موقعیت‌های شغلی بازاریابی دیجیتال می‌گردد نیاز به نیروی متخصص این گستره در شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در آینده بیشتر حس خواهد شد.

پس نگران آیندۀ شغلی خود در این گستره نباشید

آموزش بازاریابی دیجیتال
آموزش بازاریابی دیجیتال با علی محمد صلاحی

نتیجه

بازاریابی دیجیتال بازاریابی آینده است. علاوه بر تمام مزایایی که در این مقاله به آنها پرداختم، شما می توانید نتایج تلاش های بازاریابی دیجیتال خود را با دقت باورنکردنی پیگیری کنید، این بدان معناست که به راحتی می توان فهمید که کدام استراتژی ها نتایج سودآوری دارند و کدام یک از آنها نیاز به اصلاح دارند.

اتفاقاً اگر این مقاله شما را متقاعد کرده است که می‌خواهید به یک بازاریاب دیجیتال موفق تبدیل شوید برای من پیام بفرستید، من علی محمد صلاحی با آموزش بازاریابی دیجیتال رویای شما را به واقعیت تبدیل می‌کنم.

هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

علی محمد صلاحی

علی محمد صلاحی

متخصص بازاریابی دیجیتال

نویسنده کتاب شاهراه‌وب و ده‌ها مقاله گسترۀ بازاریابی دیجیتال، مدرس دوره‌های آموزشی آنلاین و وبینار همچنین مشاور و آسیب شناس کسب و کارهای مجازی. به مدیران و کارآفرینان کمک می‌کنم که کسب‌وکارشان را در دنیای دیجیتال بهینه‌سازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند. از نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل شکست در دنیای دیجیتال، باور نداشتن آن است!

 

👤 تولید محتوا:

علی محمد صلاحی

 

شعار:

دنیای دیجیتال، دنیای آرزوها!

کپی با ذکر منبع بدون اشکال می‌باشد
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید

چقدر این مقاله مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مقاله برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مقاله را بهبود بخشم؟

پاسخی بنویسید