محتوای کوتاه چیست و چگونه می توان یک محتوای کوتاه تولید کرد؟

محتوای کوتاه چیست و چگونه می توان یک محتوای کوتاه تولید کرد؟

محتوای کوتاه چیست؟

این روزها که استفاده از ابزارهای ارتباطی کوچک مانند تبلت و گوشی‌های هوشمند و همچنین شبکه‌های اجتماعی زیاد شده است، ما با یک پدیده جدیدی در تولید محتوا روبرو شده‌ایم به نام میکرو کانتنت یا همان تولید محتوای کوتاه. تولید محتوای کوتاه برای خودش یک تخصص جداگانه به حساب می‌آید و در همایش و سمینارهای آموزشی که به تازگی در کشور توسط نویسندگان و تولیدکنندگان مطرح برگزار می‌شود، بخشی از زمان اصلی به تعریف این مسئله اختصاص می‌یابد. البته تولید محتوای کوتاه برای کسی که در این حوزه باتجربه است، مسئله جدیدی نخواهد بود؛ اما به هر حال نکات و اصولی دارد که باید به آن توجه شود.

در تعریف محتوای کوتاه چنین آمده است:
«محتوای کوتاهی که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن، بیشترین تأثیر را روی خواننده بگذارد.»

حالا اینکه چه نوع تأثیری باشد، بستگی به هدف شما دارد. محتوای کوتاه همان‌طور که از اسمش پیدا است، مطلب با نوشته‌ها یا ویدیوهای بسیار کوتاه و بدون حاشیه است که هر فردی بتواند با خواندن آن‌ها که در حالت کلی چند ثانیه هم طول نمی‌کشد، اطلاعات خود را افزایش دهد. این اطلاعات می‌تواند آموزشی یا خبری باشد. شما امروزه بارها با انواع محتوای روبرو بوده‌اید. اینستاگرام بیشترین مکانی است که کاربران در آن می‌توانند انواع محتوای کوتاه را مشاهده کنند.

ویژگی محتوای کوتاه چیست؟

مهمترین ویژگی کوتاه بودن آن نسبت به بقیه مطالب عادی است که شما امروزه مشاهده می‌کنید. اینکه در کجا استفاده شود، تفاوتی وجود ندارد. در روزنامه، مجله یا ابزارهای دیجیتالی.
باید بتواند در سریع‌ترین زمان به مخاطب منظور را برساند. درواقع، هر محتوایی که تعداد کاراکتر کم در آن به کار رفته باشد، کوتاه نیست.
شاید بتوان آن را در دسته بندی میکروکانتنت ها قرار داد اما اگر مخاطب بعد از خواندن یا دیدن مطلب چیزی یاد نگیرد یا متوجه نشود، صرفاً یک مطلب خیلی کوتاهی دیده است. پس فقط توجه به ظاهر نمی‌تواند شما را به هدف محتوای کوتاه برساند.

هدف محتوای کوتاه چیست؟

هدف اولیه استفاده از این نوع تکنیک محتوا، استفاده از ابزارهای دیجیتال است.
این روزها همه به نوعی درگیر هستند و کمتر وقت مطالعه و خواندن سایت‌ها برای پیگیری اخبار و مطالب مورد نیاز خود را دارند، برای همین اول ترجیح می‌دهند تا شبکه‌های اجتماعی خود را بررسی کنند تا حداقل از شالوده اصلی مطالب عقب نمانند. در اینجا است که محتوای کوتاه ارزش خود را نشان می‌دهد.
اکثر مردم شبکه‌های اجتماعی خود را از طریق گوشی یا تبلت دنبال می‌کنند. اندازه صفحه گوشی یا تبلت بزرگ نیست، برای همین نمایش المان با اندازه غیراستاندارد نسبت به صفحه‌های ابزارهای دیجیتالی کوچک یا قرار دادن مطلب زیاد، علاوه بر اینکه چهره سایت شما را زشت می‌کند، بلکه کاربر باید برای خواندن تمامی مطالب و استفاده از آن‌ها، اسکرول زیادی انجام دهد که از حوصله آن‌ها به شدت خارج است.
کاربر به دنبال این است که بتواند در سریع‌ترین زمان، حداقل مطلب یا پاسخ خود را پیدا کند. قرار نیست که مطلب جامع باشد اما حداقل بتواند تا حد قابل قبولی کاربر را راضی کند. هدف محتوای کوتاه چیزی جز این نیست.

انواع محتوای کوتاه چیست؟

محتوای کوتاه فقط شامل متن نیست. متن حداکثر دو خط می‌توانید به کار ببرید، برای همین محدودیت استفاده از کاراکتر در این نوع محتوای کوتاه وجود دارد. انواع مختلفی که شما بارها نمونه‌های آن را در شبکه‌ها و هر پلتفرم دیگری مشاهده کرده‌اید در زیر ذکر شده:

متن‌های کوتاه
گیف ها
ویدئوهای کوتاه
اینفوگرافیک
عکس
عناوین خبری
بالت پوینت ها
نمودارها
پیامک
ایمیل

این تنها بخشی از مهم‌ترین انواع محتوای کوتاه است که شما امروزه می‌توانید آن‌ها را بارها مشاهده کنید.

محتوای کوتاه در شبکه‌های اجتماعی

کاربرد اصلی محتوای کوتاه در شبکه‌های اجتماعی است. متخصصان بازاریابی اینترنتی، امروزه بخش بزرگی از استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را در تولید انواع محتوای کوتاه و توزیع آن‌ها تنظیم می‌کنند. در واقع سؤال اصلی اینجا مطرح می‌شود، اینکه چرا باید به این نوع محتوا در شبکه‌های اجتماعی توجه کنیم؟
باید قبول کنیم که امروزه بیشتر وقت مردم به ویژه نسل جوان در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌شود. خواندن اخبار، ارتباط با دوستان، دنبال کردن مطالب صفحه‌های علمی و غیره.
شبکه‌های اجتماعی امروزه به حدی متنوع شده‌اند که نمی‌توان یک مورد را انتخاب کرد؛ اما چیزی که در این اهمیت دارد، تأثیر همین شبکه‌ها بر جذب کاربر و در نتیجه افزایش و بهبود برندینگ و فروش است. بهترین راه برای پیشبرد آن‌ها در راستای رسیدن به هدف، تولید محتوا است. بقول معروف: The CONTENT is King

منبع: سایت آوات هوم

بازنویسی: علی صلاحی

هرگونه سؤال یا مشکلی در رابطه با این مقاله دارید از طریق دیدگاه با من در میان بگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

(◔ ◡ ◔) دربارۀ من:

🔘 علی صَلاحی هستم، نویسنده کتاب شاهراه وب و ده‌ها مقاله گسترۀ بازاریابی دیجیتال، مدرس دوره‌های آموزشی آنلاین و وبینار همچنین مشاور و آسیب شناس کسب و کار آنلاین. به مدیران و کارآفرینان کمک می‌کنم که کسب‌وکارشان را در دنیای دیجیتال بهینه‌سازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند. از نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل شکست در دنیای دیجیتال، باور نداشتن آن است!

👤 تولید محتوا: علی صلاحی

پانوشت: انجام هر کار محالی در واقعیت، غیرممکن در دیجیتال، نیست!

شعار: دنیای دیجیتال، دنیای آرزوها!

علی صلاحی

متخصص بازاریابی دیجیتال

کپی با ذکر منبع بدون اشکال می‌باشد
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید

چقدر این مقاله مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۴

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مقاله برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مقاله را بهبود بخشم؟

پاسخی بنویسید