سایت ماز

معرفی سایت ماز | ابزار ماز

یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت در سئو این است که از ابزارهای حرفه‌ای سئو استفاده کنید.

یکی از این ابزارهای قدرتمند، ابزار ماز است که متخصصین سئو آن را به نام سایت ماز نیز می‌شناسند. در این مقاله به توضیح و معرفی کامل این ابزار می‌پردازم.

سایت ماز
سایت ماز (Moz.com)

قطعا می‌دانید که بهینه‌سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو یا در یک کلام سئو، اهمیت بسیار زیادی در کسب و کار اینترنتی شما دارد. با این حال برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای لازم است از بهترین ابزارها استفاده کنید. در همین راستا، باید بدانید که وب سایت ماز کلکسیونی از ابزارهای مفید و حائز اهمیت در علم سئو را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

در ادامه این مقاله با من همراه باشید تا به طور کامل به توضیح و معرفی این ابزار بپردازم.

تاریخچه سایت MOZ

وب سایت MOZ  یک سایت و ابزار آنالیز سئو است؛ که به وسیله  شخصی به نام rand fishkin  راه اندازی شده است. نام اولیه سایت MOZ با نام حال حاضر آن تفاوت داشته است. در ابتدا این سایت با دامنه  SEOMOZ.ORG  و SEOMOZ.COM   بر روی بستر اینترنت فعال بوده است. اما بعدها  نام دامنه آن به MOZ.COM  تغییر کرد و در حال حاضر با این دامنه روی فضای وب قرار گرفته است.

لزوم بازاریابی دیجیتال برای تمامی کسب و کارها را می‌دانید؟

این روزها اینترنت به یک بستر امن و بسیار گسترده برای معرفی کالا و خدمات تبدیل شده و بسیاری از مشاغل ترجیح می‌دهند تا وب سایتشان را به اصلی‌ترین بیلبورد خود تبدیل کنند؛ بیلبوردی که به جای نمایش در معرض رهگذران یک خیابان یا حتی بزرگراه، به میلیون‌ها نفر در سراسر کشور و حتی دنیا نمایش داده می‌شود.

بنابراین، این روزها هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی بازاریابی دیجیتالی را بگیرد (در مقالۀ بازاریابی دیجیتال چیست و چگونه باید شروع کرد به طور کامل به توضیح این مورد پرداخته‌ام) و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها برای تبلیغ کالا و خدمات خود و برندینگ، تمرکز بیشتری بر بستر فروش آنلاین داشته باشند.

اما در فضای مجازی، تبلیغات برای معرفی برند خود به هیچ وجه کافی نیست؛ برخلاف بازاریابی سنتی که تنها محتاج مدیا و محتوای متنی جذابی بود، برای رونق کسب و کار اینترنتی باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا وب سایت خود را به یکی از لینک‌های محبوب موتورهای جستجو در SERP (در مقاله سئو چیست و چگونه سئو کار شویم؟ به طور کامل به توضیح اصطلاحات سئو پرداخته‌ام) تبدیل کنید.

به عبارت دیگر باید مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌ها را برای وب سایت خود پیاده‌سازی کنید تا بتوانید به عنوان یکی از برترین سایت‌ها، در صفحۀ نتایج جستجو معرفی شوید.

چنین چیزی می‌تواند بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کانال ورودی مشتریانتان باشد بنابراین برای شهرت در بستر اینترنت، داشتن اعتبار نزد موتورهای جستجو به خصوص گوگل، یکی از مهم‌ترین معیارهایی به حساب می‌آید که باید حسابی روی آن کار کنید.

یک کارشناس سئو بدون ابزار هرگز موفق نخواهد شد!

قطعا می‌دانید که بهترین راه حل برای کسب محبوبیت در صفحۀ نتایج جستجوی گوگل، این است که سایت شما سئوی خوب و قابل قبولی را داشته باشد. برای آموزش سئو می‌توانید از طریق این تگ منابع زیادی را مطالعه کنید و همیشه به خاطر داشته باشید که یک سئوکار خوب از بهترین ابزارهای موجود برای سایت خود استفاده می‌کند.

درست است که تئوری‌های بسیاری در علم سئو وجود دارد اما در عمل و اجرا، لازم است کمی از این تئوری‌ها فاصله بگیرید و به تجربیات و حتی خلاقیت‌ها تکیه کنید. در سال‌های گذشته بسیاری از مشاورین سئو مطرح چه در سطح کشور خودمان و چه در سطح جهانی با دامنه‌های بسیاری برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سئو، درگیر آزمون و خطا شده‌اند اما اگر امروزه از ابزارهای مفیدی برای سئو بهره بگیرید، بعید است باز هم در دام آزمون و خطا گرفتار شوید.

ابزار‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید برای تحلیل صفحه یا نوشتۀ خود از دیدگاه علم سئو، از آن‌ها استفاده کنید. یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارها، یواست سئو (Yoast Seo) است که همواره از آن به عنوان یکی از حائز اهمیت‌ترین افزونه‌های وردپرس یاد می‌شود. پیش از این با کاربردهای این ابزار محبوب آشنا شدید (به صفحۀ افزونه های کاربردی برای سئو در وردپرس مراجعه کنید) اما بهتر است همواره به این نکته توجه داشته باشید که ابزار یواست سئو، صرفا یک تحلیل‌گر است و می‌تواند نقاط ضعف و قوت نوشته‌هایتان را به شما اطلاع‌رسانی کند.

با این حال، یواست هرگز نمی‌تواند کاری بیشتر از این‌ها در قبال صفحه و مطلب شما انجام دهد و به نوعی از جهت دادن به محتوایتان، عاجز می‌ماند. اینجاست که استفاده از ابزار ماز به شما پیشنهاد می‌شود؛ ابزاری که می‌تواند خلا یک ابزار تحلیل‌گر بی‌نقص را برای وب سایت شما پر کند.

سایت ماز یا ابزار ماز چیست؟

اگر همین الان به وب سایت Moz سر بزنید (که البته اخیراً آی پی کشور ایران را فیلتر کرده و شما باید از سایت شکن یا اکستنشن ZenMate مرورگر کروم جهت دور زدن این تحریم استفاده کنید) ممکن است یک سایت ساده و بی‌آلایش به نظرتان برسد اما باور کنید همین moz.com می‌تواند دنیای شما و کسب و کارتان را تا 180 درجه تغییر دهد.

ماز یک نرم افزار تحت وب است که از چندین ابزار جداگانه ساخته شده و هر یک از این ابزارها، کار متفاوت و منحصر به فردی را انجام می‌دهند. تمام فعالیت‌های ماز در راستای این است که بتوانید مطلب، صفحه و در نتیجه سایت خودتان را برای داشتن جایگاهی عالی در صفحۀ نتایج جستجو، بهینه کنید.

به طور کلی امکاناتی که وب سایت ماز و ابزارهای موجود در آن، در اختیار کاربران قرار می‌دهد، به دو دسته‌ی رایگان و غیر رایگان تبدیل می‌شود؛ اگر بدون پرداخت حق عضویت اکانت خودتان را بسازید، می‌توانید از ابزارهای رایگان ماز بهره ببرید اما برای استفاده از ابزارهای پولی، مشخصا باید حق عضویت خودتان را به صورت ماهانه پرداخت کنید.

خرید اکانت ماز پرو (یک ماهه)

قابل تمدید؟

نمی‌باشد

زمان

1 ماهه

امکانات

دسترسی کامل به تمام بخش های سایت قدرتمند ماز

ضمانت

به شما تضمین می‌دهم که در صورت به وجود آمدن مشکل در طول اشتراک 1 ماه یک اکانت دیگر به رایگان برای شما ارسال کنم

درخواست خرید
Moz Pro

Moz Pro چیست و چرا باید از آن استفاده کنید؟

همان طور که می‌دانید برای بهینه‌سازی سایت خود در راستای کسب رتبه‌ای بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو یا باید مطلقا وب سایت و محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید و یا با استفاده از علم و تکنیک‌های سئو با هزینه‌هایی به مراتب پایین‌تر اعتبار دامنۀ خودتان را بالاتر ببرید.

مشخصا اگر راهکار شما برای بهبود اوضاع کسب و کارتان در فضای مجازی، تبلیغات و گوگل ادز یا حتی سایت یوتیوب باشد، بدون شک متحمل هزینه‌های گزافی خواهید شد و از طرفی دیگر احتمالا نمی‌توانید نتایجی دلخواه را کسب کنید؛ توجه داشته باشید که بازدهی تبلیغات موقتی بوده و اگر مدت زمان استفادۀ شما از گوگل ادز به پایان برسد، شاید هرگز نتوانید به صفحۀ اول نتایج جستجوی گوگل بازگردید؛ چه برسد به لینک اول!

پس بهتر است همواره به تبلیغات، به خصوص تبلیغات گوگل و یوتیوب (که آن هم زیرمجموعۀ گوگل به حساب می‌آید) به چشم یک سکوی پرتاب موقتی نگاه کنید؛ تنها راه چارۀ شما برای این که بتوانید توام با ثبات شرایط خوبی نزد موتورهای جستجو داشته باشید، این است که به سمت سئو روی آورید.

پیش از این هم اشاره کردم که خدمات وب سایت ماز به دو دستۀ رایگان و غیر رایگان تقسیم می‌شود؛ از این رو، هرگز نباید عضویت و خرید اشتراک ابزار Moz را به چشم یک هزینه نگاه کنید؛ بلکه باید آن را یک سرمایه‌گذاری به جا و درست بدانید و سعی کنید با ادغام دستورات و تحلیل‌های این ابزار و دانسته‌های خودتان از علم سئو، رستگاری ابدی را برای وب‌سایت خود رقم بزنید.

ابزارهای رایگان وب سایت moz

برخی از ابزارهای رایگان وب سایت ماز
برخی از ابزارهای رایگان وب سایت ماز

همان طور که گفته شد برخی از امکانات سایت Moz کاملا رایگان هستند و شما می‌توانید همین حالا از آن‌ها استفاده کنید و بهرۀ لازم را ببرید. به این نکته توجه داشته باشید که حتی برای استفاده از ابزارهای رایگان Moz هم باید وارد این سایت شوید و نسبت به ساخت یک حساب کاربری اقدامات لازم را انجام دهید.

ابزار Keyword Explorer

همان طور که از نام این ابزار هم پیداست، به شما کمک می‌کند تا بهترین کلمات و عبارات کلیدی که برای تولید محتوا لازم است روی آن‌ها مانور دهید را پیدا کنید. برای استفاده از کیوورد اکسپلورر لازم است بعد از ساخت اکانت و تایید آن از طریق ایمیلی که ثبت کرده‌اید، کلمات کلیدی پیشنهادی را دریافت کنید.

در حال حاضر بیش از 500 میلیون کلمۀ کلیدی توسط ماز بررسی شده و با مقایسه این کلمات و عبارت کلیدی که سایت‌های رقیب شما روی آن‌ها مانوری نداده‌اند، می‌توانید به یک استراتژی درست برای تولید محتوایتان برسید. به زعم بسیاری، ابزار Keyword Explorer مهم‌ترین قابلیت سایت ماز تلقی می‌شود؛ تحلیل عبارت کلیدی توسط این ابزار بخش‌های مختلفی دارد. این موارد عبارت اند از:

  • شما می‌توانید کلمات کلیدی مد نظرتان را در قالب طرح یک سوال پیدا کنید؛ بدون شک این روش، یکی از ساده‌ترین راه‌ها تلقی می‌شود.
  • این ابزار کلمات کلیدی پیشنهادی را رتبه‌بندی می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که در صورت استفاده از هر یک از عبارات، چه نتیجه‌ای عایدتان می‌شود.
  • جزئیات صفحۀ نتایج جستجوی مربوط به این کلمۀ کلیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در این صورت، می‌توانید متوجه شوید که سایت‌های رقیب به چه صورت از این عبارات کلیدی استفاده کرده‌اند و چه نتیجه‌ای را در سرپ گرفته‌اند.
  • می‌توانید متوجه شوید که کلمۀ کلیدی مد نظر شما به صورت ماهانه تا چه حد توسط کاربران جستجو می‌شود؛ توجه داشته باشید که دقت این ابزار رایگان ماز 95 درصد است و همین میزان کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.
  • می‌توانید در ابزار Keyword Explorer عبارات کلیدی مدنظرتان را ذخیره و در صورت نیاز آن‌ها را مقایسه کنید.
  • تمامی اطلاعات به دست آمده توسط این ابزار، از قابلیت تبدیل شدن به فرمت CSV پشتیبانی می‌کنند.
  • میزان سختی کلمات کلیدی را بررسی کنید؛ این ابزار به شما نشان می‌دهد برای موفقیت و تبدیل شدن به یکی از لینک‌های برتر در صفحۀ نتایج جستجو، تا چه اندازه کار سختی را در پیش دارید؛ ممکن است سختی بیش از حد برخی عبارات کلیدی، شما را وادار کند تا روی کلمات و عبارات دیگری مانور دهید و محتوای متفاوتی را تولید کنید.
  • کلمات کلیدی پیشنهادی را می‌توانید بر مبنای میزان جستجو و نتایج در هر کشور، بررسی کنید.
  • با استفاده از ابزار کیوورد اکسپلورر ماز، می‌توانید متوجه شوید که هر کلمۀ کلیدی، در وب سایت شما چه وضعیتی دارد و آن را با اوضاع همان کلمۀ کلیدی در سایت‌های رقیب، مقایسه کنید.

ابزار Link Explorer

این ابزار به بررسی لینک‌های مرتبط به سایت می‌پردازد. با استفاده از این ابزار می‌توانید متوجه شوید که از چه سایت‌هایی و در چه تعدادی بک‌لینک دریافت کرده‌اید. همچنین با استفاده از ابزار لینک اکسپلورر ماز می‌توانید اطلاعات زیادی را جمع‌آوری کنید و بهترین انکر تکست‌ها را برای دریافت بک لینک، بشناسید.

ابزار Moz Bar

اگر در زمینۀ کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارید، پیشنهاد می‌کنم که همین الآن نسبت به دریافت و نصب این افزونه‌ی مرورگر، اقدام کنید. ماز بار اطلاعات جالب و مفیدی را از هر سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. از جملۀ این اطلاعات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتبار دامنه: همان طور که می‌دانید، الگوریتم‌هایی که توسط گوگل برای بررسی وب‌ سایت‌ها تعبیه شده‌اند، می‌توانند رتبۀ سایت شما را در صفحۀ نتایج جستجو رقم بزنند. اعتبار دامنه یا همان Domain Authority عددی بین صفر تا 100 است که هر چه این عدد بالاتر باشد، یعنی سایت شما پتانسیل بیشتری برای رسیدن به جایگاه برترین لینک‌ها در سرپ را دارد. بنابراین، دامین اتوریتی صرفا تعیین کنندۀ نظر گوگل در رابطه با وب سایت شما نیست اما می‌تواند تاثیر قابل توجهی در این زمینه داشته باشد.
  • اعتبار صفحه: مانند دامین اتوریتی، اعتبار صفحه ارزش صفحۀ مد نظر شما را با تعیین عددی بین صفر تا 100، معین می‌کند. به عبارتی دیگر، سایت ماز با اعلام اعتبار صفحه حدس می‌زند که چه رتبه‌ای در صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل کسب می‌کند. توجه داشته باشید که محتوا، مهم‌ترین عامل در رابطه با پیج اتوریتی به حساب می‌آید.
  • اسپم اسکور: رفتارهایی که ممکن است برای وب سایت شما مخاطره آمیز باشد را تحت بررسی قرار می‌دهد. برای این کار، Spam Score روی 27 مورد مانند بررسی نام دامنه، لینک‌های موجود در سایت و طول URLها، تعداد صفحات و برخی کلمات بی‌ربط، تحلیل‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر عددی که سایت شما دریافت می‌کند در حد فاصل 61 الی 100 باشد، باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات اقدامات لازم را انجام دهید تا توسط گوگل، پنالتی نشوید.

ابزار My Online Presence

این ابزار به شما کمک می‌کند تا بدانید که وب سایت یا صفحۀ مدنظر شما، در جستجوهای محلی چه عملکردی دارد. همچنین راهکارهایی برای بهبود این عملکرد به شما ارائه می‌شود.

البته در حال حاضر این ابزار هیچ پشتیبانی از کشور ایران ندارد.

ابزار رایگان Domain Analysis

می‌توانید هر دامنه‌ای را که می‌خواهید در این ابزار آنالیز کنید؛ از جمله اطلاعاتی که این ابزار رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد، یافتن برترین صفحات، برترین کلمات کلیدی و برترین لینک‌های موجود در آن دامنه است.

ابزار MozCast

شاید دور از انتظار باشد اما یکی از ابزارهای رایگانی که توسط ماز ارائه می‌شود، ویجت بررسی و پیش‌بینی آب و هوا است! البته سایت ماز سعی کرده تا با قراردادن امکاناتی خاص، MozCast عملکرد متفاوت‌تری نسبت به سایر برنامه‌های پیش‌بینی آب و هوا داشته باشد.

باید در نظر داشته باشید که قرار نیست با آب و هوای شهرها رو به رو شوید. این بخش به شما آب و هوای الگوریتم گوگل را گزارش می دهد. هر چه هوا طوفانی تر و گرم تر باشد الگوریتم دچار آشفتگی بیشتری هست. پس همیشه به آب و هوای گوگل دقت کنید.

نکته مهم درباره ابزارهای فوق

توجه داشته باشید که بسیاری از امکاناتی که به واسطۀ این ابزارها در اختیارتان قرار می‌گیرد، می‌توانند عملکرد بهتر و گسترده‌تری داشته باشند مشروط بر این‌که نسبت به خرید اشتراک ماهانۀ ماز اقدام کنید. به عبارتی دیگر، با خرید اشتراک، می‌توانید بسیاری از امکاناتی که پیشتر شرح داده شد را ارتقا دهید و از قابلیت‌های بیشتری در این ابزارها، استفاده کنید. برای مثال امکانات بیشتری در مازبار قرار می‌گیرد و نتایج تحلیل‌های Link Explorer و Keyword Explorer در ابعاد بزرگ‌تری انجام می‌شود.

ابزارهای غیر رایگان (پولی) سایت ماز

برخی از ابزارهای غیر رایگان وب سایت ماز
برخی از ابزارهای غیر رایگان وب سایت ماز

برای این که بتوانید از ابزارهای غیر رایگان ماز استفاده کنید، لازم است به عضویت Moz Pro دربیایید. هر چند که انجام این کار به شما پرداخت مبلغی به صورت ماهانه را تحمیل می‌کند، اما شک نداشته باشید که این امکانات می‌تواند در موفقیت کسب و کار آنلاین شما تاثیر به سزایی بگذارد. همچنین عضویت در Moz Pro باعث گسترش برخی از قابلیت‌های ابزارهای رایگان ماز می‌شود. از جمله ابزارهایی که توسط ماز پرو در اختیارتان قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابزار Rank Tracking

می‌توانید اطلاعات مفیدی از کلمات کلیدی موجود در سایتتان کسب کنید؛ رنک ترکینگ به شما کمک می‌کند تا بدانید هر کلمه کلیدی در هر صفحه یا صفحات فرود شما چه وضعیتی دارند و راهکارهایی را برای بهبود وضعیت آن (در صورت لزوم) ارائه می‌دهد.

ابزار Crawl Diagnostics

با استفاده از این ابزار سایت ماز می‌تواند به مانند ربات‌های گوگل عمل کرده و صفحۀ مد نظر شما را از دیدگاه موتورهای جستجو بررسی کند؛ به عبارتی دیگر نشان می‌دهد محتوایی که تولید کرده‌اید، چه نتیجه‌ای را در سرپ حاصل می‌کند. در کنار این موضوع، این ابزار خزش می‌تواند بسیاری از نقاط ضعف و نقاط قوت صفحه و محتوای شما را شناسایی کند تا بتوانید در راستای ارتقای آن، اقدامات لازم را انجام دهید. در واقع سایت ماز قصد دارد با اینکار شبیه سازی خزش ربات گوگل را انجام دهد.

من فکر می‌کنم که این ابزار، خاص‌ترین قابلیتی باشد که به لطف وب سایت ماز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

ابزار Page Optimization Score

این ابزار محتوای شما را در صفحۀ مدنظرتان تحلیل می‌کند و آن را از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهد. در نهایت، ابزار Content Optimization به شما راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهد تا با اعمال آن‌ها روی محتوایتان، بتوانید صفحۀ بهتری را برای خزش در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید.

همین حالا کار با ماز را شروع کنید

با توجه به اطلاعات فوق، قطعا متوجه این موضوع شده‌اید که وب سایت ماز تا چه حد می‌توانید برای سئوی سایت شما به مانند یک قهرمان ظاهر شود؛ اگر بتوانید از ابزار و امکانات این سایت بهره ببرید، بدون شک در آینده‌ای نزدیک کسب و کار اینترنتی خود را به شکل چشم‌گیری ارتقا داده‌اید و همین موضوع به شما کمک می‌کند.

همان طور که در بالا مطالعه کردید، ابزارهای رایگان سایت Moz به شکلی باورنکردنی در تحلیل بسیاری از موارد بهترین راهنمای شما خواهند بود و می‌توانید برای داشتن صفحاتی با اعتبار بالاتر و محتوایی غنی‌تر از آن‌ها استفاده کنید. با این وجود، نمی‌توان منکر این مسئله شد که خرید اکانت Moz Pro و استفاده از ابزارهای پولی ماز، شما را چند قدم دیگر به موفقیت و اهداف مدنظرتان نزدیک‌تر می‌کند.

برای استفاده از بخش رایگان ماز، پیش از این هم اشاره کردم که تنها اقدام لازم، ساخت یک حساب کاربری است اما برای عضویت در ماز پرو، لازم است به صورت ماهانه حق عضویت خودتان را پرداخت کنید. البته یک امکان ویژه در Moz.com وجود دارد و به موجب آن می‌توانید در صورت ساخت اکانت، به مدت 30 روز به صورت کاملا رایگان از تمام قابلیت‌ها و امکانات Moz Pro و ابزارهای پولی آن استفاده کنید. برای ثبت نام در سایت ماز هم هیچ کار سختی پیش رویتان نیست؛ کافیست به این لینک بروید و مانند خیلی دیگر از وب سایت‌ها تنها کاری که باید انجام دهید، ثبت ایمیل، نام کاربری و رمز عبور و تایید ایمیلتان است.

امیدوارم استفاده از سایت ماز و آموزش‌های سئو بتواند کسب و کار اینترنتی شما را در مدار صعود و موفقیت قرار دهد.

ویدیوی آموزشی کار با سایت ماز (نسخۀ پرو)

Play Video about کاور ویدیوی آموزش سایت ماز

هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

علی محمد صلاحی

علی محمد صلاحی

متخصص بازاریابی دیجیتال

نویسنده کتاب شاهراه‌وب و ده‌ها مقاله گسترۀ بازاریابی دیجیتال، مدرس دوره‌های آموزشی آنلاین و وبینار همچنین مشاور و آسیب شناس کسب و کارهای مجازی. به مدیران و کارآفرینان کمک می‌کنم که کسب‌وکارشان را در دنیای دیجیتال بهینه‌سازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند. از نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل شکست در دنیای دیجیتال، باور نداشتن آن است!

 

👤 تولید محتوا:

علی محمد صلاحی

 

شعار:

دنیای دیجیتال، دنیای آرزوها!

کپی با ذکر منبع بدون اشکال می‌باشد
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید

چقدر این مقاله مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مقاله برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مقاله را بهبود بخشم؟

پاسخی بنویسید