وبینار چیست و چگونه وبینار بدون هزینه برگزار کنیم؟
وبینار چیست؟
به زبان ساده، وبینار یک سمینار یا همایش است که به صورت اینترنتی برگزار میشود؛ لذا از طریق وبینار میتوان بدون نیاز به اجاره فضا و حضور فیزیکی، یک جلسه مجازی را با گروهی از حاضرین برگزار کرد.
وبینار webinar که مخفف کلمه Web based Seminar و یکی از روشهای تقریبا نوین برای تدریس و آموزش است. در این روش کلاسها، دورهها، سمینارها یا هر رویداد آنلاین در محیط وب برگزار میشود.
در برگزاری وبینار فقط کافی است مدرس رایانه دسکتاپ یا لپتاپ یا حتی گوشی موبایل خود را روشن و به اینترنت متصل کند و سپس به وسیله میکروفن و وبکم (داشتن وبکم الزامی نیست) با مخاطبان خود ارتباط گرفته و محتوای خود را ارایه دهد. همچنین مدرس میتواند صفحه کامپیوتر خود را به اشتراک گذاشته و نرمافزارها و برنامههای مختلف را نیز آموزش دهد.
کسانی که در این وبینار ثبتنام کردهاند میتوانند با داشتن لینک وبینار و رمزعبور به صورت کاملا زنده و مستقیم در کلاس یا رویداد شرکت کنند.
از طرف دیگر، مخاطب نیز بدون نیاز به ترک منزل یا هر جایی که حضور دارد میتواند با استفاده از رایانه دسکتاپ یا لپتاپ یا حتی گوشی موبایل خود در وبینار شرکت کند.
وبینارها در اغلب موارد با امور تجاری و کسبوکار مرتبط هستند و از آنها به عنوان یک تاکتیک در راستای تقویت اعتبار یا گسترش رابطهها استفاده میشود. در عین حال، به خصوص اگر یک تیم کاری بین المللی داشته باشید میتوانید به جای برگزاری جلسات گروهی داخلی شرکتتان به صورت فیزیکی، وبینار برگزار کنید.
انواع وبینار: آیا وبینار باید حتماً به صورت زنده برگزار شود؟
احتمالاً این سؤال برای شما پیش آمده که با توجه به اینکه وبینار نیز یک سمینار است، آیا باید به صورت زنده برگزار شود؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که دو نوع مختلف از وبینار وجود دارد:
- وبینار زنده: همانطور که مشخص است وبینارهای زنده به صورت زنده و به صورت پخش مستقیم برگزار میشوند و لذا امکان تعامل بهتر و بیشتری را فراهم میکنند؛ چرا که مخاطب میتواند در هر زمان که بخواهد سؤالات خود را مطرح کرده و فوراً یا با فاصله اندکی پاسخ مورد نظر را دریافت کند.
- وبینارهای از پیش ضبط شده: این وبینارها قبلاً برگزار شدهاند و معمولاً به صورت تکرار در اختیار مخاطبان جدید قرار میگیرند؛ لذا امکان گفتگوی زنده و پاسخگویی سریع به سؤالات مخاطب وجود نخواهد داشت.
مزایای وبینار چیست؟
از جمله مزایای وبینار در ارتباط با مخاطب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- وبینار نه تنها امکان تعامل بهتر و بیشتر بین میزبان و حاضرین و همچنین بین حاضرین با یکدیگر و ایجاد و تقویت رابطههای بهتری را میسّر میکند؛ بلکه میتوان بر مبنای بازخوردهای دریافتی، وبینار جاری و جلسات آتی را بهبود بخشید.
- امکان به اشتراک گذاشتن و نمایش صفحه نمایش رایانه شما و همچنین وبکمتان برای ارتباط چهره به چهره بهتر با مخاطبان در وبینار وجود دارد.
- امکان طرح سؤال از سوی مخاطبان و پاسخگویی فوری و همچنین شرکت در نظرسنجی که روش موثری برای حفظ و تقویت توجه حاضرین در طول وبینار محسوب میشود.
- هر وبینار را میتوان ضبط کرد و بعداً به عنوان یک محصول دیجیتال (مثلاً یک کلاس یا کارگاه آموزشی) در راستای اهداف دیگر به کار برد.
- به دلیل نبود محدودیت در فضا میتوانید در هر وبینار شرکت کنندگان بسیار بیشتری داشته باشید.
1- برگزاری وبینار کاملا رایگان
البته برگزاری وبینار دارای هزینه است. بسیاری از شرکتها برای فراهم کردن بستر برگزاری وبینار، هزینههای مختلفی را اخذ میکنند. اما در این روشی که من آموزش میدهم، برگزاری وبینار تا سقف 1000 نفر کاملا رایگان و بدون محدودیت زمانی است.
2- نیاز به داشتن سایت نیست
شما برای برگزاری وبینار احتیاج نیست که سایت داشته باشید. بلکه از سرویسی استفاده خواهید کرد که کاملا رایگان است و تمام بسترهای لازم را برای شما فراهم کرده است. البته اگر بخواهید برای خود سایتی داشته باشید، من در مقالهای به صورت رایگان راهنمای کامل نحوه ایجاد سایت وردپرسی در شش دقیقه را توضیح دادهام.
3- صرفهجویی در هزینهها
امروزه اگر بخواهید یک رویداد چند ده نفره برگزار کنید نیازمند اجاره محلی برای برگزاری آن هستید. اگر تعداد شرکتکنندگان در رویدادهایتان بیشتر از چند صد نفر باشد باید به فکر سالنهای بزرگ با هزینههای بیشتر نیز باشید. راهاندازی سیستم صوتی، هزینههای مربوط به پذیرایی، مجری و چند نفر جهت هماهنگی امور برگزاری رویداد را هم در نظر بگیرید.
در حالیکه در برگزاری وبینار این هزینهها را نداشته و فقط کافی است یک سیستم کامپیوتری یا موبایل متصل به اینترنت داشته باشید.
4- نیاز به رفت و آمد نیست
وبینار کاملا به صورت آنلاین و در بستر وب انجام میشود به همین علت نیاز نیست برای برگزاری آن از منزل یا دفتر کار خود خارج شده و اسیر ترافیک، گرما یا سرمای هوا شوید.
5- محدود به جغرافیا نیستید
در برگزاری رویدادهای حضوری جذب مخاطب از سراسر کشور کاری بسیار سخت است. معمولا افرادی در این رویدادها شرکت میکنند که در شهر محل فعالیت شما باشند. اما در وبینار، شما هیچ محدودیت جغرافیایی نداشته و میتوانید از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر، مخاطب جذب کنید. شما به راحتی میتوانید یک وبینار برگزار کنید و شرکتکنندگان از هر جای دنیا در آن شرکت کنند.
چطور در کسبوکارمان از وبینار بهره ببریم؟
حالا که با وبینار آشنا شدید، به سراغ معرفی روشهایی برای بهرهبرداری از وبینار در راستای تحقق اهداف کسبوکار میرویم.
1. استفاده از وبینار به عنوان یک ابزار بازاریابی و فروش
در اغلب موارد، وبینار به عنوان یک ابزار در استراتژی بازاریابی کسبوکار یا برند قرار میگیرد. توجه داشته باشید که استفاده از وبینار مختص شرکتهای بزرگ نیست و هر کسبوکار کوچک، کارآفرین مستقل و استارتاپی نیز میتواند از مزایای آن بهرهبرداری کند. در این حالت، با الزام به ثبت نام برای حضور در وبینار میتوانید تعداد افراد حاضر در فهرست ایمیلهای خود را به طرز چشمگیری افزایش بدهید، جایگاه خود را تثبیت کنید، در هر وبینار به نحوی به تبلیغ محصولات خودتان برای مخاطبان علاقهمند نیز بپردازید و در ادامه از روشهای مختلف با آنها در ارتباط باشید.
2. ارائه محتوای رایگان و بدون تبلیغ برای توسعه روابط
معمولاً در انتهای هر وبینار تلاش میشود تا به نحوی مخاطبان به خرید محصول یا سرویس خاصی رغبت پیدا کنند، اما به جای این کار میتوان یک وبینار بدون تبلیغ برگزار کرد تا صرفاً گنجینه آدرسهای ایمیلتان غنیتر شود. در این حالت، تمام کاری که مخاطب برای حضور در وبینار باید انجام بدهد ثبت نام با یک آدرس ایمیل است.
هدف اصلی در این نوع وبینار، اثبات تخصص و توسعه روابط از طریق ارزش آفرینی به جای تمرکز بر فروش است.
3. برگزاری جلسات پرسش و پاسخ زنده
یکی دیگر از روشهای کارآمد برای استفاده از وبینار، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ زندهای است که در آنها به سؤالات مخاطبان خود در رابطه با محصولات یا خدماتی که ارائه میکنید پاسخ میدهید. این نوع از وبینار برای کسبوکارهای محصول محور (فیزیکی یا مجازی) کارآمدتر خواهد بود. به علاوه، میتوانید طرز کار محصول یا روش استفاده از آن را نیز به صورت مرحله به مرحله توضیح بدهید.
از این نوع از وبینار میتوانید به عنوان فرصتی برای انتقال مشتریان بالقوه از مرحله تردید یا آزمودن محصول به مرحله خرید استفاده کنید. به علاوه میتوانید از این طریق بیش فروشی (upsell) کرده و مخاطب را به خرید محصولات و خدمات بهتر و گرانتر ترغیب کنید.
برگزاری جلسات پرسش و پاسخ برای گرفتن ایده و نظرات مردم در رابطه با محصولات فعلی یا آتی نیز بسیار سودمند خواهد بود و میتوان از بازخوردهای دریافتی در راستای تعیین سمت و سوی حرکت کسبوکار استفاده کرد.
به علاوه، هنگامی که مخاطب احساس میکند که نقشی در فعالیتهای شما دارد نه تنها به خرید بلکه به تبلیغ برندتان به اطرافیان خود نیز تمایل بیشتری پیدا خواهد کرد.
4. برگزاری جلسات آموزشی، کارآموزی یا توجیهی زنده
اگر کارکنان شرکت شما در شهرها و کشورهای مختلفی حضور دارند با برگزاری یک وبینار میتوانید طرز کار نرم افزارهای جدید، فرآیندهای استاندارد شرکت و موارد مشابه را به آنها آموزش داده و همچنین آنها را در جریان آخرین اطلاعات و تغییرات قرار بدهید.
به دلیل اینکه امکان ضبط وبینار وجود دارد هیچ دغدغهای بابت عدم شرکت برخی از اعضای تیم نخواهید داشت، چرا که میتوانید فایل ویدئویی آن را برای آنها ارسال کنید تا بعداً از محتوای آن استفاده کنند.
5. انجام مصاحبههای تعاملی
یک روش دیگر، انجام مصاحبه در قالب وبینار است که مخاطبان بتوانند با حضور در وبینار با میزبان و مصاحبه شونده تعامل داشته باشند.
در این حالت با دعوت از یک متخصص یا چهره شناخته شده و ایجاد امکان طرح سؤال و تعامل میتوانید برای مخاطبان خود ارزش آفرین باشید.
برگزاری وبینار کاملا رایگان چقدر درآمد دارد؟
درآمد برگزاری وبینار و کلاسهای آنلاین قابل توجه است. فرض کنید شما میخواهید یک وبینار یک و نیم ساعته 50 نفره برگزار کنید. برای ثبتنام در این وبینار از هر شرکتکننده فقط و فقط 60 هزار تومان دریافت میکنید. با یک ضرب و تقسیم ساده میتوانید بفهمید که:
تومان 3.000.000 = 60.000*50
یعنی شما با صرف یک و نیم ساعت به درآمد 3 میلیون تومانی رسیدید. اگر هفتهای فقط یک وبینار برگزار کنید، ماهانه درآمد 12 میلیون تومانی را تجربه خواهید کرد.
البته اگر کمی حرفهای عمل کرده و تعداد مخاطبان خود را مثلا به 200 نفر افزایش دهید این درآمد چهار برابر خواهد شد.
و اگر تا انتهای این مقاله را بخوانید روشی را یاد میگیرید که هیچ هزینهای بابت برگزاری وبینار نمیکنید.
آیا شرکت در وبینار برای شرکت کنندگان دشوار است؟
شرکت کنندگان در وبینار نیاز نیست دانش فنی خاصی داشته باشند. چرا که با روش برگزاری وبینار کاملا رایگان شما یک لینک در اختیار آنها قرار میدهید و آنها میتوانند با کلیک روی آن از طریق کامپیوتر، لپتاپ یا موبایل در کلاس شرکت کنند. البته این روش نرمافزار و اپلیکیشن اختصاصی نیز دارد که اگر آن را روی سیستم یا تلفن همراه خود نصب کنند به راحتی میتوانند با وارد کردن کد اختصاصی کلاس شما، وارد کلاستان شوند.
برگزاری وبینار کاملا رایگان برای چه کسانی مفید است؟
همانگونه که گفتیم برگزاری وبینار روشی برای تدریس است. به همین منظور معلمهای خصوصی، مدرسها و سخنرانان، اساتید دانشگاه و مدیران شرکتها که میخواهند جلسات تدریس و حتی کاری خود را آنلاین برگزار کنند، میتوانند از این روش بهرهمند شوند.
ابزارهای مورد نیاز برای برگزاری وبینار چیست؟
شما برای برگزاری وبینار نیازمند، سیستم کامپیوتری یا موبایل، یک خط اینترنت با سرعت آپلود مناسب، میکروفن و وبکم هستید.
البته امروزه لپتاپها و موبایلها مجهز به میکروفن، وبکم و دوربین هستند. حتی میتوانید از موبایل هم به عنوان وبکم کامپیوتر استفاده کنید.
حال وقت آن رسیده که ببینیم چگونه میتوانیم وبینار کاملا رایگان تا سقف هزار نفر برگزار کنیم.
آموزش برگزاری وبینار کاملا رایگان تا 1000 نفر بدون محدودیت زمانی
برای برگزاری وبینار کاملا رایگان فقط کافی است وارد سایت www.freeconferencecall.com شوید. پس از وارد شدن به این سایت در قسمت آدرسبار مشاهد میکنید که در انتهای نام دامنه سایت ?country_code=ir نوشته شده است.
این یعنی سایت تشخیص داده که ما از ایران متصل شدهایم و بدان معناست که این سایت با کشور ایران مشکلی نداشته و تحریمی برای کشور ما قائل نیست.
سایت freeconferencecall برای برگزاری وبینار کاملا رایگان چه امکاناتی دارد؟
برای مشاهده امکانات سایت freeconferencecall از منوی بالای صفحه روی Menu کلیک کرده و گزینه Features را انتخاب کنید.
در صفحه باز شده کمی با قسمت پایین رفته و امکانات این سایت را در بخش Video Conferencing & Screen Sharing مشاهده کنید.
- 1
وبینار رایگان با حداکثر 1000 شرکت کننده
- 2
اشتراکگذاری صفحه نمایش
- 3
ویژگی ضبط و پخش جلسه
- 4
وایتبرد یا ابزار نقاشی
- 5
کنترل از راه دور دسکتاپ یا کامپیوتر اشخاص دیگر
- 6
امکان چت با شرکتکنندگان
- 7
اشتراکگذاری فیلمهای از قبل ضبط شده
البته این سایت امکانات دیگری مثل نرمافزار ویندوز و موبایل و غیره نیز دارد که میتوانید با مطالعه صفحه گفته شده آنها را مشاهده کنید.
آموزش عضویت در سایت freeconferencecall
برای عضویت در سایت freeconferencecall در بالای همین صفحه یا صفحه اول سایت فقط کافیست ایمیل و رمز عبور خود را در کادر مشخص شده وارد کنید. سپس روی دکمه Create My Free Account کلیک نمایید.
بلافاصله یک پاپآپ را مشاهده میکنید که کافی است روی ضربدر آن زده و پنجره را ببندید. از این سادهتر نمیشد ثبت نام کرد.
آموزش اعمال تنظیمات
پس از ثبتنام در سایت، در صفحه باز شده در بخش Quick Action روی گزینه Settings بزنید تا تنظیمات اولیه را انجام دهیم.
در این صفحه در بخش User Information اطلاعات خود از جمله تصویر پروفایل، نام و نامخانوادگی و دیگر موارد خواسته شده را وارد کنید.
با توجه به اینکه نام کشور ایران و زبان فارسی در لیست این سایت وجود ندارد پس بهتر است آنها را تغییر ندهید.
البته Time Zone را حتما روی تهران بگذارید تا زمان برگزاری وبینار با ساعت ایران هماهنگ باشد.
دقت کنید که ایمیلی که با آن ثبتنام کردید، ایمیل واقعی باشد. ابتدا روی گزینه Send Verification Email کلیک کنید. سپس به صندوق ایمیل خود مراجعه کرده و اقدام به فعالسازی حساب کنید.
با دیگر تنظیمات کاری نداشته باشید و آنها را تغییر ندهید. در نهایت روی گزینه Save Changes بزنید تا تنظیمات شما ذخیره شود.
آموزش تنظمیات جلسات وبینار
پس از عضویت و تنظیمات مربوط به اطلاعات کاربری خود از تبهای بالای صفحه settings روی گزینه Meeting میزنیم.
در این بخش تنظیماتی وجود دارد که با آنها آشنا میشویم.
Entry and exit tones که برای اتصال صوتی میباشد و برای ما کاربردی ندارد. بهتر است روی off باشد.
Announce caller count این گزینه هم برای نشان دادن کسانی است که به صورت صوتی در جلسه حضور دارند. باز هم برای ما کاربردی نداشته و بهتر است روی Hosts Only باشد تا فقط میزبان جلسه آن را مشاهده کند.
Display Attendee List نمایش تعداد شرکتکنندگان در وبینار است. این گزینه دارای اهمیت فراوانی است چرا که اگر میخواهیم دیگران از تعداد شرکتکنندگان مطلع نشوند بهتر است آن را Hosts Only بگذارید.
Wait for host انتظار برای مدرس یا میزبان جلسه است. در حالتی که خاموش باشد پیش از ورود مدرس یه کلاس، شرکتکنندگان میتوانند با یکدیگر به چت پرداخته و به نوعی کنترل جلسه را در اختیار بگیرند. پس بهتر است آن را فعال کرده و گزینه On را بسته به شرایط خود زمان آن را انتخاب کنید. به نظر 10 دقیقه زمان مناسبی است.
Continue without host به معنای ادامه کلاس بدون مدرس است. در صورتیکه مدرس به هر دلیل از جمله اتمام کلاس یا قطعی اینترنت از کلاس خارج شده چه زمانی شرکتکنندگان در کلاس باقی بمانند؟ بهتر است روی 5 دقیقه تنظیم شود.
Recording ضبط جلسه وبینار است. اگر روی On باشد یعنی دکمه رکورد و ضبط جلسه برای مدرس فعال میشود. در این حالت مدرس باید ابتدا دکمه ضبط را بزند تا ضبط جلسه آغاز شود. اگر روی off باشد امکان ضبط جلسه وجود ندارد. اگر روی Auto باشد به صورت اتوماتیک با شروع وبینار عملیات ضبط شروع میشود. اگر دچار فراموشی نمیشوید انتخاب On میتواند گزینه مناسبی باشد.
Ask job code نیز برای ما کاربرد نداشته و مربوط به کنفرانسهای صوتی است.
In-meeting chat هم اجازه گفتگو و چت در کلاس است. این گزینه میتواند روشن باشد، یا اجازه چت داده شود اما بدون ارسال فایل و نهایتا میتواند خاموش باشد. البته بستگی به تعداد شرکتکنندگان دارد. مسلما گزینه Off انتخاب بهتری برای وبینار هایی است که شرکتکنندگان زیادی دارد. اما میتوان از دو حالت دیگر نیز استفاده کرد.
Bypass the meeting lobby یا لابی جلسه به شما امکان میدهد شرکتکنندگان را در جلسه خود پذیرفته یا آنها را رد کنید. اگر Only Me را انتخاب کنید همه شرکتکنندگان تا زمان پذیرش در لابی جلسات منتظر میمانند. اگر هم All را انتخاب کنید به همه شرکتکنندگان اجازه میدهید بدون حضور در لابی به کلاس بپیوندند.
Access to Share Screen به میزبان یا مدرس اجازه میدهد تا تعیین کند چه کسی بتواند صفحه خود را در طول جلسه به اشتراک بگذارد. بهتر است آن را Hosts Only بگذارید.
Allow in Meeting Video به میزبانان این امکان را میدهد تا کنترل کنند چه کسانی توانایی فعال کردن وبکم خود را در طول جلسه دارند. بهتر است این گزینه را هم روی Hosts Only تنظیم کنید.
Allow Participants to Message Hosts به شرکتکنندگان اجازه دهید تا به شما پیام دهند. با خاموش بودن این گزینه، شرکتکنندگان نمیتوانند به هر پیامی که شما برای آنها ارسال میکنید، پاسخ دهند. پس بهتر است تیک این گزینه فعال باشد.
Allow Participants to use Public Chat به شرکتکنندگان اجازه میدهد از چت عمومی استفاده کرده و پیامهای عمومی ارسال کنند. این پیامها توسط همه افراد در جلسه دیده میشود. با خاموش بودن این گزینه، فقط شما میتوانید پیامهای عمومی ارسال کنید.
Allow Participant to Message Other Participants شرکتکنندگان ممکن است از طریق پیام خصوصی با سایر شرکتکنندگان گپ بزنند. با خاموش بودن این گزینه، آنها نمیتوانند مستقیماً با یکدیگر چت کنند.
Include international numbers in your invite برای گنجاندن شمارههای بینالمللی در دعوتنامه خود است که برای ما کاربردی ندارد.
پس از اعمال تغییرات روی گزینه Save Changes بزنید.
آموزش دانلود و نصب نرمافزار
با کلیک بر روی Downloads در فوتر (پایینترین نقطه سایت) به صفحه دانلود نرمافزار مخصوص هر پلتفرم منتقل میشوید.
پس از دانلود نسخه ویندوز، فایل exe آن را نصب کنید. برای اینکار فقط کافی است روی فایل دانلود شده دوبار کلیک کنید. کار تمام است. خود نرمافزار تمام کارهای نصب را انجام داده و شورتکات خود را در دسکتاپ ویندوز به نمایش میگذارد. همچنین به صورت اتوماتیک نرمافزار برای شما باز میشود. اگر باز نشد میتوانید روی آیکون آن در دسکتاپ دو بار کلیک کنید.
نحوه کار با نرمافزار برگزاری وبینار کاملا رایگان
برای ورود به نرمافزار کافی است در قسمت سمت راست بالا، روی or Log in کلیک کنید.
حال در این صفحه ایمیل و رمز عبوری که با آن در سایت ثبتنام کردید را وارد کنید. در نتیجه روی Log in بزنید تا وارد نرمافزار fcc شوید.
پس از ورود، مجدد به صفحه اصلی برنامه منتقل میشوید که با دو گزینه روبرو خواهید بود. گزینه Join برای شرکتکنندگانی است که قصد دارند با نرمافزار وارد کلاس شوند. گزینه Host هم برای میزبان یا مدرس است.
برای اطمینان از وضعیت اتصال و آمادگی برای اجرای وبینار میتوانید روی گزینه Check connections در پایین نرمافزار کلیک کنید و منتظر بمانید که تمام گزینهها تیک سبز بخورد. برخی اوقات ممکن است به خاطر فعال بودن فایروال ویندوز برخی از گزینهها تایید نشوند. پس میتوانید به صورت موقت فایروال خود را غیرفعال کرده و سپس اقدام به تست کنید. در نهایت برای شروع وبینار کافی است روی دکمه Host کلیک کنید تا وبینار شما آغاز شود.
در مرحله بعد باید روی گزینه Join with computer audio کلیک کنید. همچنین اگر میکروفن و وبکم شما فعال نباشد، در سمت چپ قسمت پایین، آیکونهای آنها غیرفعال خواهد بود.
درست مثل تصویر زیر که در آن بنده وبکم خود را غیرفعال کردهام.
سپس باید میکروفن و اسپیکر سیستم خود را تنظیم کنید. در نهایت روی گزینه Continue کلیک کنید.
به محض ورود به محیط وبینار کاملا رایگان، صدای یک خانم و پس از آن یک موسیقی آرام برایتان پخش میشود. پیشنهاد میکنم نرمافزار را تمام صفحه کنید تا کار با نرمافزار برایتان راحتتر باشد.
برای شروع وبینار شما نیاز دارید که تصویر خودتان، پاورپوینت، یا هر نرمافزار دیگری را که قصد آموزش آن را دارید به اشتراک بگذارید. به همین منظور روی گزینه Share در پایین صفحه میزنید. با اینکار موسیقی زمینه نیز قطع خواهد شد. همچنین اگر قصد ضبط وبینار خود را دارید فراموش نکنید روی دکمه Record کلیک نمایید.
پس از زدن روی گزینه Share میبینید که تمام پنجرههای باز ویندوز برایتان به نمایش در میآید که میتوانید یک یا چند تا از آنها را انتخاب کنید تا با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر بخواهیم به جای نرمافزار از وایتبرد استفاده کنیم تیک مربوط به Whiteboard را زده و از آن استفاده میکنیم.
در قسمت Screen Sharing Options هم تنظیمات مربرط به اشتراکگذاری صفحه وجود دارد.
Share Computer Sound همانگونه که از اسمش پیداست صدای کامپیوتر شما را نیز به اشتراک میگذارد. بسته به کار شما میتواند فعال یا غیرفعال باشد.
AutoShare new items در صورتیکه صفحه یا برنامه جدیدی در ویندوز باز شود به صورت اتوماتیک با دیگران به اشتراک میگذارد. بهتر است فعال نباشد.
Show preview یک نمایی از محیط شرکتکنندگان به شما میدهد که با فعال کردن آن میتوانید نحوه دید شرکتکنندگان را مشاهده کنید. حداقل یک بار این گزینه را امتحان کنید.
در نهایت روی Start sharing کلیک کنید تا اشتراکگذاری آغاز شود.
وبینار آموزشی شما به صورت کاملا رایگان آغاز شد. همانطور که میبینید با پنجره Screen Share Preview میتوانید صفحه نمایش شرکتکنندگان را همزمان مشاهده کنید.
چگونه لینک شرکت در وبینار را ایجاد کنیم؟
پس از راهاندازی وبینار توسط شما، نیاز است که شرکتکنندگان وارد محیط وبینارتان شوند تا بتوانند از مطالب شما استفاده کنند. برای این منظور مجدد وارد سایت freeconferencecall شده و از قسمت بالا سمت راست، روی Log in کلیک میکنیم تا به حساب کاربری خود وارد شویم.
حال باید از قسمت Quick Actions گزینه Invite را انتخاب کنید.
در این صفحه میتوانید از قسمت Online meeting ID آیدی و از قسمت Join the online meeting لینک ورود به وبینار را مشاهده کنید.
کاربرانی که قصد دارند با نرمافزار وارد وبینار شوند نیازمند ID هستند. کاربرانی که میخواهند بدون نصب نرمافزار و با استفاده از مرورگر در وبینار شرکت کنند، فقط کافی است روی لینک داده شده کلیک کنند.
در واقع شما باید این ID و لینک را در اختیار کاربران خود قرار دهید.
چگونه ID و لینک برگزاری وبینار رایگان خود را تغییر دهیم؟
شاید دوست داشته باشید هر بار ID و لینک برگزاری وبینار خود را تغییر دهید. برای این منظور در صفحه داشبورد و اصلی حساب کاربری خود از قسمت Quick Actions وارد Settings شوید.
در صفحه باز شده از تب User Information به قسمت Online meeting ID مراجعه کنید. در این بخش میتوانید نام کاربری دلخواه خودتان را که قبلا توسط دیگران استفاده نشده را وارد کنید. در نهایت روی Save Changes کلیک کنید.
چگونه برای وبینار خود رمز عبور قرار دهیم؟
برای اینکه کاربران دیگر با داشتن لینک یا ID وبینار نتوانند در وبینارتان شرکت کنند بهتر است یک رمزعبور هم برای شرکتکنندگان تعریف کنید. به همین منظور از روش گفته شده مجدد وارد تنظیمات Settings شوید. از تب Security به قسمت Security Code مراجعه کرده و با وارد کردن یک رمزعبور 6 رقمی برای وبینار خود رمزعبور قرار دهید.
همچنین تیک مربوط به گزینه Require for Audio and Video Conferences و Require for Meeting Wall panel را بزنید تا رمزعبور برای وبینار شما اعمال شود.
در پایان گزینه Save Changes را فراموش نکنید.
شرکتکنندگان چگونه وارد محیط وبینار شوند؟
پس از راهاندازی وبینار توسط شما، نیاز است که شرکتکنندگان وارد محیط وبینارتان شوند. برای این منظور لینک شرکت در وبینار به همراه رمزعبور را برای آنها ارسال کنید. برای اینکار میتوانید از ایمیل، پیامک یا هر روش دیگری که میشناسید استفاده کنید.
شرکتکنندگان با زدن روی لینک شرکت در وبینار با صفحهای مواجه میشوند که رمزعبور را از آنان درخواست میکند.
آنان پس از ورود، با پنجره پاپآپی مواجه میشوند که میخواهد روش ورود به وبینار را انتخاب کنند. اگر قصد ورود با نرمافزار را داشته باشند باید گزینه Launch Meeting in App را انتخاب کرده، نرمافزار را دانلود و نصب کنند. سپس از قسمت Join نرمافزار و با ID که شما به آنها دادهاید وارد شوند.
اما اگر قصد دارند با مرورگر وارد وبینار شوند، فقط کافی است روی گزینه Use Web Version کلیک کنند.
در این مرحله از آنان میخواهد یک نام و یک ایمیل وارد کنند. این به شما در شناسایی شرکتکنندگان کمک میکند. پس از آنها بخواهید که نام خود را به صورت کامل وارد کنند. میتوان از ایمیل غیرواقعی هم استفاده کرد.
در نهایت باید روی Join بزنند تا وارد محیط وبینار و کلاس آنلاین شوند.
در همان ابتدای ورود از شرکتکنندگان میخواهد نحوه شرکت در کلاس را انتخاب کنند. چون شرکت freeconferencecall وبینارهای تلفنی نیز برگزار میکند. لازم است در این قسمت شرکتکنندگان روی Mic & Speaker کلیک کنند.
مرحۀ بعد هم از آنها میخواهد اجازه دسترسی به میکروفن را بدهند. اگر شرکتکنندگان مجهز به وبکم باشند لازم است اجازه دسترسی به وبکم هم به همین شکل داده شود. البته اگر تمایل داشته باشند.
و در آخر
با ورود به نرمافزار خود و کلیک روی Attendees میتوانید لیست شرکتکنندگان در وبینار را مشاهده کنید.
چطور صفحه Wall وبینارهای خود را شخصیسازی کنیم؟
هر مدرس در سایت freeconferencecall دارای یک صفحه Wall است که پیش از ورود شرکتکنندگان در وبینار برای آنها به نمایش گذاشته میشود.
در این صفحه میتوانید اطلاعات خود و حتی فایلهای مورد نیاز وبینار را با دیگران به اشتراک بگذارید.
شاید قصد داشته باشید این اطلاعات و ظاهر صفحه Wall خود را شخصیسازی کنید. به همین منظور پس از ورود به حساب کاربری، وارد تنظیمات Settings شوید. حال از تبهای بالا روی Wall Editor کلیک کنید. اکنون میتوانید در این صفحه با زدن روی دکمه Edit نوشتههای موجود را تغییر داده و اطلاعات خود را وارد نمایید.
پس از اعمال تغییرات و وارد کردن اطلاعات خود، ابتدا روی Apply و سپس روی Save Changes کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود. در کادر مربوطه عبارت %Name% کدی است که نام شما را از حساب کاربری به صورت اتوماتیک میخواند و آن را نمایش میدهد. اگر دلتان نمیخواهد میتوانید آن را نیز حذف کنید.
شما حتی قادر هستید لوگو یا تصویر خود را تغییر دهید. به همین منظور روی دکمه Click to edit روی لوگو کلیک کنید.
در همین صفحه کمی پایینتر قادر خواهید بود رنگ زمینه را تغییر دهید. برای پسزمینه میتوانید از دو رنگ به صورت Gradient استفاده کنید. یعنی پسزمینه از سمت بالا از یک رنگ آغاز شود و در قسمت پایین به رنگ دیگر برسد. از قسمت Top Color رنگ بالای صفحه و از قسمت Bottom Color رنگ پایین صفحه را انتخاب کنید.
همچنین میتوانید برای زمینه خود یک تصویر قرار دهید به همین منظور از گزینه Change Background استفاده کنید. اگر میخواهید تصویر شما به صورت مربع مربع به نمایش درآید و تمام صفحه را بپوشاند میتوانید گزینه Tile background را فعال کنید. از قسمت Horizontal و Vertical نیز نقطه شروع تصویر پسزمینه خود را مشخص کنید.
در نهایت در قسمت Panel Option گزینه Meeting Resources را فعال کنید تا پنل اشتراکگذاری فایلهای جلسه برای شما فعال شود.
باز هم تاکید میکنم گزینه Save Changes را فراموش نکنید.
پس از اعمال تغییرات با بازگشت به صفحه Wall خود مشاهده میکنید که تغییرات شما اعمال شده است. همچنین در پایین پنل Meeting Resources به پنجرههای شما اضافه شده که میتوانید با زدن روی دکمه Add link یک لینک جدید اضافه کنید. با کلیک بر روی Upload نیز قادر خواهید بود فایلهای وبینار را با شرکتکنندگان به اشتراک بگذارید.
چطور به وبینارهای ضبط شده دسترسی داشته باشیم؟
همه شما میدانید که برای ضبط جلسات وبینار فقط کافی است در نرمافزار freeconferencecall روی دکمه Record بزنید تا ضبط وبینار کاملا رایگان آغاز شود. سوالی که پیش میآید این است:
این ذخیرهسازی در کجا انجام میشود و ما چطور میتوانیم به فایل ضبط شده جلسات دسترسی داشته باشیم؟
پس از پایان وبینار باید مجدد روی دکمه Record کلیک کنید تا ضبط به اتمام برسد. حال به صفحه حساب کاربری خود در سایت freeconferencecall بروید. از منوهای بالای صفحه روی Online Meetings کلیک کرده و سپس گزینه Broadcaster را انتخاب کنید.
در صفحه باز شده اگر جلسات ضبط شده شما به نمایش در نیامد، در بخش Filter گزینه Conference only را انتخاب و روی دکمه Search بزنید. در قسمت پایین لیستی از جلسات ضبط شده برای شما به نمایش در میآید. با زدن روی دکمه Broadcast میتوانید همین جلسه ضبط شده را مجدد در وبینار خود به نمایش بگذارید.
قسمت Description هم مربوط به توضیحات جلسه است. Duration مدت زمان جلسه ضبط شده وبینار را به شما نمایش میدهد. در بخش Date نیز تاریخ و ساعت ضبط جلسه آنلاین را میتوانید مشاهده کنید. در قسمت Options نیز چهار گزینه وجود دارد که میتوانید با آنها جلسه ضبط شده را مشاهده، حذف و دانلود کنید یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. در بخش Size نیز حجم فایل ضبط شده را به نمایش میگذارد.
این سایت برای شما یک گیگابایت فضای ذخیرهسازی رایگان در نظر گرفته که میتوانید با پرداخت هزینه آن را افزایش دهید.
اما به نظر میرسد همین یک گیگابایت برای برگزاری وبینار کافی است. ضمن اینکه میتوانید با دانلود جلسات ضبط شده و سپس حذف آنها فضای خالی را مدیریت کنید.
برای اینکه به شرکتکنندگان اجازه دانلود مستقیم از سایت را بدهید ابتدا در بخش Options هر جلسه ضبط شده روی گزینه Recording Playback کلیک کنید.
شما وارد صفحهای میشوید که میتوانید فیلم ضبط شده را مشاهده کنید. در پایین فیلم از بخش Share Recording Link آدرس فیلم ضبط شده را کپی و در اختیار شرکتکنندگان قرار دهید.
اگر احساس میکنید باید مقداری از ابتدای جلسه را حذف کنید، گزینه Start at را فعال و زمان شروع را مشخص کنید.
اگر میخواهید شرکتکنندگان بتوانند فیلم جلسه را دانلود کنند، باید گزینه Allow Participants to Download Recording را فعال کنید. در غیر اینصورت آنها فقط قادر به مشاهده آنلاین خواهند بود.
همچنین با زدن روی گزینه Show More در پایین صفحه قادر خواهید بود فیلم ضبط شده را در وبسایت خود به صورت مستقیم به نمایش بگذارید. برای اینکار در بخش Embed to Website یک کد در اختیار شما قرار میگیرد که باید آن را کپی و در هر بخشی از سایتتان که دوست دارید جاگذاری کنید.
در این مقاله به آموزش اینکه وبینار چیست و چگونه وبینار بدون هزینه برگزار کنیم، آن هم با تمام جزئیات و راهنمایی کامل پرداختم.
امیدوارم که با این آموزش بتوانید وبینارهای عالی برگزار کنید. این آموزش در سایتهای دیگر با قیمتهای مختلف به فروش گذاشته شده است. اما من سعی کردم با ارایه رایگان آن به مدرسان و برگزارکنندگان وبینار کمک کنم.
ویدیوی آموزش کار با نرم افزار freeconferencecall (بزودی)
نکاتی برای افزایش کارآمدی و بهرهوری وبینار
با توجه به این نکات میتوانید بازده وبینارهای خود را افزایش بدهید:
- روز و ساعت مناسبی را برای برگزاری وبینار انتخاب کنید. مثلاً توجه داشته باشید که غالباً برگزاری وبینار در ساعات کاری ایده خوبی نیست.
- از قبل تمرین کنید و کاملاً آماده باشید. دقت کنید که همانطور که تپق زدن یا از یاد بردن نکات مهم تأثیر مطلوبی را بر مخاطب نخواهد گذاشت، چشم دوختن به متن نیز نشان از عدم تسلط شما دارد و نمیتواند نظر وی را جلب کند.
- هدف خود را مشخص کنید. آیا به دنبال رشد فهرست ایمیلهایتان هستید؟ آیا میخواهید مشتریان راغب (Lead) آمادهتری را در اختیار تیم فروش قرار بدهید؟ یا اینکه به دنبال مشتری جدید یا بازاریابی برای محصول جدیدتان هستید؟ ساختار جلسه، محتوا و سازوکارهای تبلیغ به هدف شما بستگی دارد و لذا با تعیین دقیق آن وقت خودتان و مخاطبانتان را به هدر نخواهید داد.
- زمانی را برای طرح سؤالات مخاطبانتان در نظر بگیرید. نظرسنجیهای مختلف نشان داده که 92 درصد از شرکت کنندگان وبینارها ترجیح میدهند که زمانی برای پرسش و پاسخ در وبینار وجود داشته باشد؛ بنابراین حتماً یا در بین وبینار به سؤالاتی که مطرح میشود پاسخ بدهید یا اینکه زمانی را در انتها به این کار اختصاص بدهید.
- مخاطب را غافلگیر کنید. غافلگیر کردن مخاطب باعث جالبتر شدن فضا و افزایش علاقه و تعداد حاضران خواهد شد. مثلاً میتوانید از یک مهمان خاص دعوت کنید، یک فایل منحصر به فرد را برای دانلود در اختیار حضار قرار بدهید یا یک تخفیف ویژه برای آنها در نظر بگیرید.
- گام نهایی را مشخص کنید. دقیقاً مشخص کنید که در پایان وبینار چه اتفاقی خواهد افتاد. مثلاً بسته به هدفتان میتوانید یک بروشور یا کاربرگ در اختیار مخاطب قرار بدهید یا کار را با یک فراخوان به عمل خاص به پایان برسانید.
هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

علی محمد صلاحی
متخصص بازاریابی دیجیتالبنیانگذار شاهراه وب
کسب و کار شما میتواند رشد کند. درآمد شما میتواند چند برابر شود. فقط کافی است مسیر درست را بشناسید و مشتریان خود را در زمان درست، مکان درست و به روش درست هدف قرار دهید. من در این مسیر همراه شما هستم.
دربارۀ من
نویسندۀ کتاب و دهها مقاله، گسترۀ موضوع بازاریابی دیجیتال، مدرس دورههای آموزشی و وبینار همچنین مشاوره و تبلیغات کسب و کارهای آنلاین. به مدیران و کارآفرینان کمک میکنم که کسبوکارشان را در دنیای دیجیتال بهینهسازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند.
اگر تمایل به راهاندازی امپراطوری آنلاین خود دارید، همین الان با من تماس بگیرید.
👤 تولید محتوا:
با دوستان خود به اشتراک بگذارید
کپی با ذکر منبع بدون اشکال میباشد
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید
چقدر این مقاله مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!
میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 4
اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید
متاسفیم که این مقاله برای شما مفید نبود!
اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!
به من بگویید چگونه میتوانم این مقاله را بهبود بخشم؟